Aa
تاریخ : پنجشنبه 15 تير 1402
کد 3076

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه؛

خانه بهداشت کارگری «آسافلوت» مراغه رتبه نخست کشوری را کسب کرد

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه با تاکید بر اینکه ارتقای سطح سلامت کارگران اصلی‌ترین نقش را در اعتلای صنعت کشور دارد، بیان کرد: خانه بهداشت کارگری شرکت «آسافلوت» این شهرستان در این زمینه پیشگام بوده است و رتبه نخست کشوری را کسب کرد.
به گزارش روابط عمومی«الهه حق‌گشایی» افزود: این شرکت به واسطه تعاملی که با معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی دارد، محيط کار را بر اساس نتایج ارزیابی‌های دوره‌ای بهبود ببخشده و به این موفقیت دست یافته است.

وی با بیان اینکه کارگروه بهداشت محیط و حرفه روزانه 300 مورد از اماکن و کارخانه‌های شهرستان بازدید می‌کنند، اضافه کرد: 100 مورد از این بازدیدها به کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اختصاص دارد.

مسئول کارگروه سلامت محیط و کار نیز بیان کرد: اهداف گروه سلامت محیط کار معاونت بهداشتی در دو حوزه فعالیت‌های بهداشت محیط و حرفه‌ای دنبال می‌شود و کارشناسان ما در بهداشت حرفه‌ای وظیفه نظارت بر واحدهای صنعتی را عهده‌‌دار هستند.

«مقصود امیرپور» افزود: کارشناسان ما در بازدیدها عوامل پنج‌گانه مضر برای کارگران را به طور مرتب بررسی کرده و توصیه‌های لازم برای رفع آنها ابلاغ می‌کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه شرکت «آسافلوت» با بهره‌‌گیری از کارشناسان بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) و عمل کردن به همین توصیه‌ها، عهنوان خانه بهداشت کارگری برتر کشور را کسب کرده است.

به گفته وی کارشناسان بهداشتی در بازدیدهای روزانه از واحدهای صنعتی به صورت جدی با هرگونه عوامل تهدیدکننده سلامت کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی برخورد می‌کنند.

عوامل محیطی مؤثر بر سلامت کارکنان

عوامل محیطی موثر بر سلامت کارکنان شامل روشنایی و نور محیط کار، سر و و صدا، حرارت و رطوبت، و غیره امروزه به اثبات رسیده و کارشناسان بهداشتی تلاش می کنند تا از مضرات این عوامل بکاهند

روشنایی و نور محیط کار

مشاغل مختلف در محیطهای مختلفی انجام می‌گیرند. برخی از مشاغل در محیطهای باز و برخی در محیط‌های بسته انجام می‌شوند. در محیطهای بسته میزان روشنایی کافی و مناسب بسیار حائز اهمیت است. بطوری که هم نور کم و هم نور زیاد می‌توانند تأثیرات منفی روی فرد داشته باشیم. برخی از این تأثیرات جسمی است مثل تأثیر روی دستگاه بینایی  و برخی دیگر تأثیرات روانی هستند. کار در محیطهای بسته کم نور و همچنین پر نور اغلب با خستگی و تحریک پذیری فرد همراه هستند. افرادی که در چنین محیطهایی کار می‌کنند بازده مناسبی ندارند و اغلب ویژگیهای منفی روانی از خود نشان  می‌دهند.

عامل سر و صدایی محیط کار در سلامت کارکنان

دستگاه شنوایی انسانبه دامنه محدودی از اصوات حساس است بطوری که اصوات و سر و صداهایی که در طیف بالای این دامنه قرار می‌گیرند برای فرد آزار دهنده هستندچنین صداهایی علاوه بر ایجاد مشکلات شنوایی در فرد تغییرات جسمی و روانی دیگری نیز بوجود می‌آورند. از لحاظ جسمی فشردگی عروق خونی ، تغییرات ضربان قلب ، گشاد شدن مردمک چشم ، بالا رفتن فشار خون ، کشیدگی عضلات و … را می‌توان مشاهده کرد. چنین شرایطی معمولا با علائم اضطراب همراه هستند. پرخاشگری ، بی‌اعتمادی و تحریک پذیری در افرادی که در محیطهای پر سر و صدا کار می‌کنند مشاهده می‌شود.

نقش درجه حرارت و رطوبت محیط کار در سلامت کارکنان

کار در محیطهایی با حرارت نامناسب، بسیار سرد یا بسیار گرم همراه با مشکلات شناخته شده‌ای برای افراد است بطوری که مشکلات جسمی از جمله درد مفاصل، پایین آمدن سطح مقاومت بدن، سرماخوردگی و … را می‌توان نام برد. ناراحتیهای مربوط به دستگاه تنفسی نیز در کارکنان چنین محیط‌هایی بیشتر دیده می‌شود.

نقش سایر عوامل در محیط کاری بر سلامت کارکنان

عوامل متعددی وجود دارند که در محیط کار بر سلامت افراد مؤثر هستند. از جمله رنگها ، با تأثیری که بر روحیه و شرایط روانی فرد می‌گذارند. به عنوان یک عامل محرک یا کسالت آور عمل می‌کنند. رنگ محیط کار علاوه بر تناسب آن با نوع کار باید با شرایط روانی افراد نیز سازگاری خوبی داشته باشد. تأثیر آلودگی داخلی محیط کار و بهداشت محیط کار نیز که کاملا روشن و واضح است. تراکم کار ، ساعات کار و زمان کار عوامل مهم دیگری هستند. تراکم زیاد کاری ، انجام کار در ساعات نامناسب که با خستگی و ضعف جسمی و روانی برای فرد همراه هستند، با تداوم در طول زمان سلامت جسمی و  روانی فرد را تهدید خواهند کرد.

عوامل مربوط به مسائل ارتباطی از عوامل مهم دیگری هستند که بر روی فرد اعم از سلامت یا عملکرد او در محیط کار تأثیر می‌گذارند. نوع ارتباطات موجود در محیط کار، نفوذ و اعمال قدرت مدیر، شیوه ارتباطی و شخصیت و اهداف او نقش مهمی در بهداشت روانی فرد و میزان خشنودی او از محیط کار دارند.

 

  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 15 تير 1402
  • تعداد بازدید 125
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

تکمیل و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی در در حال اجراست

1403/02/09

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه ملی، توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه است

1403/02/08

عملیاتی شدن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و ساماندهی نیروی انسانی در مراغه

1403/02/05

دیدار هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه با فرمانده سپاه ناحیه مراغه

1403/02/04

از کارشناسان آزمایشگاه های حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه تجلیل شد

1403/02/03

لیست پذیرفته‌شدگان آزمون مراقب سلامت شرکت تعاونی ۱۲۹۱ مورخ ۲۴ اسفند ماه

1403/02/01

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29

🔸پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

1403/01/29

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20

91 درصد نوجوانان مراغه ای طی سال گذشته از خدمات بهداشتی تعریف شده گروه سنی خود بهره مند شدند

1403/01/19