Aa
تاریخ : دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
کد 1818

کمپین روز جهانی بهداشت دست

گرامیداشت روز جهانی بهداشت دست در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی مراغه

به گزارش روابط عمومی،روز شنبه 14 اردیبهشت همزمان با روز جهانی بهداشت، مراسمی با نشاط در محوطه ی بیمارستان برگزار گردید. در این مراسم اعضای تیم مدیریتی مرکز،ریاست اداره ی امور بیماریها و ریاست اداره ی پرستاری معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی مراغه، کارکنان،مربیان،اساتید،دانشجویان و عموم مراجعین شرکت داشتند.
از  سال 2005 واحد ایمنی بیمار سازمان جهانی بهداشت(WHO) کمپین بهداشت دست را با شعار" مراقبت تمیز، مراقبت امن تر" را در سراسر دنیا آغاز نمود و روز 5 می را روز جهانی بهداشت دست نامگذاری کردند، بیش از 130 کشور عضو سازمان و کشورهای غیر عضو، حمایت خود را برای پیشگیری از عفونت های مرتبط با اقدامات درمانی- مراقبتی (HAI) اعلام نمودند و هر ساله در تمامی کشورها و مراکز بهداشتی درمانی این روز را به صورت نمادین جهت فرهنگ سازی و نهادینه کردن اهمیت رعایت بهداشت دست جشن می گیرند.
به همین منظور، امسال نیز همچون سال های پیشین برنامه ی کمپین  روز جهانی بهداشت دست به شکل متفاوتی همراه با اجرای برنامه های مفرح نمایش و موسیقی توسط دانشجویان و با همکاری معاونت آموزشی برگزار گردید.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید و تبریک نزدیکی به حلول ایام پرفیض ماه مبارک رمضان، دکتر نوین سالاری در خصوص اهمیت و جایگاه بهداشت دست در مراکز درمانی گفت: در سال های اخیر بهداشت دست به عنوان یکی از مهمترین اقدامات پیشگیری کننده از انتشار عوامل بیماری زا معرفی شده است که می تواند 50-80 درصد خطر بروز و انتقال عفونت را کاهش دهد. 
سرپرست مرکز
 نقش کارکنان بهداشتی را در این بین بسیار مهم عنوان کرد و افزود: کارکنان بهداشتی با رعایت بهداشت دست ها در مراقبت از بیمار، سبب کاهش بار آلودگی می شوند. اگرچه استفاده از دستکش احتمال آلودگي دست ها را کاهش مي دهد ولي از اکتساب باکتري ها طي مراقبت به طور کامل جلوگيري نمي کند و با آلودگي سطح بيروني دستکش احتمال انتقال ميکروب ها به ساير بيماران وجود خواهد داشت.
وی تاکید کرد: تلاش و جدیت بیمارستان ها در زمینه آموزش مداوم شستشوی دست، می تواند منجر به تغییر نگرش و تغییر رفتار کارکنان شده و در نهایت اگر ما بتوانیم این رفتار را به شکل یک عادت و فرهنگ نهادینه سازیم، اثرات مثبت آن در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی بسیار قابل توجه خواهد بود.
 
در ادامه کارشناس کنترل عفونت مرکز گفت: امسال سازمان بهداشت جهانی شعار " مراقبت بهداشتی و تمیز برای همه در دستان شماست " را انتخاب کرده است. آموزش مداوم  و تاکید بر رعایت بهداشت دست در 5 موقعیت ابلاغی، می تواند منجر به ارتقای ایمنی بیماران و کاهش مرگ و میر ناشی ازعفونتهای بیمارستانی گردد. البته این وظیفه ی یک نفر یا یک واحد خاص در بیمارستان نیست بلکه تمامی کارکنان،بخش ها و واحدها  بایستی در این مسیر فعال باشند و آن را جزیی از وظایف اولیه خود قلمداد نمایند.
 نجفی پنج موقعیت واجب و ضروري براي رعايت بهداشت دست توسط کارکنان و دانشجویان رده های علوم پزشکی را شامل:  قبل از تماس با بيمار، قبل از انجام پروسیجر تمیز/ آسپتيک برای بیمار، بعد از تماس با مايعات بالقوه آلوده ی بدن، بعد از تماس با  بيمار و  بعد از تماس با محيط اطراف بيمار عنوان کرد.
 
در پایان مراسم ضمن اهداء لوح سپاس به 4 نفر از کارکنان بخش های NICU، بلوک زایمانی و نوزادان که در رعایت بهداشت دست در5 موقعیت، برگزیده بودند، از اساتید و مربیان فعال معاونت آموزشی نیز تقدیر شد.
لازم به توضیح است دکتر حق گشایی معاون آموزشی مرکز و سایر همکاران معاونت آموزشی در برنامه ریزی و اجرای این کمپین، همکاری صمیمانه و تنگاتنگی با دفتر سرپرستی و واحد کنترل عفونت داشتند که قابل تحسین و تقدیر است.



 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
  • تعداد بازدید 120
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

دیدار هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه با فرمانده سپاه ناحیه مراغه

1403/02/04

از کارشناسان آزمایشگاه های حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه تجلیل شد

1403/02/03

لیست پذیرفته‌شدگان آزمون مراقب سلامت شرکت تعاونی ۱۲۹۱ مورخ ۲۴ اسفند ماه

1403/02/01

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29

🔸پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

1403/01/29

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20

91 درصد نوجوانان مراغه ای طی سال گذشته از خدمات بهداشتی تعریف شده گروه سنی خود بهره مند شدند

1403/01/19

نجات جان یک نوزاد دیگر با کمک مرکز مردمی نفس مراغه

1403/01/19

حضور اساتید، دانشجوسان و کارکنان دانشکده در راهپیمایی روز جهانی قدس

1403/01/18

پیگیری درمان 54 کودک پرخطر طی تعطیلات نوروزی 1403

1403/01/18