Aa
تاریخ : يکشنبه 21 شهريور 1395
کد 658

همایش ملی زئونوزیز با محوریت تب مالت در مراغه برگزار شد

متخصصین و صاحبنظران بیماری های واگیر از سراسر کشور در همایش بیماری های مشترک بین انسان و دام با محوریت تب مالت در دانشکده علوم پزشکی مراغه راه های کنترل و مقابله با این بیماری را بررسی کردند.

متخصصین و صاحبنظران بیماری های واگیر از سراسر کشور در همایش بیماری های مشترک بین انسان و دام با محوریت تب مالت در دانشکده علوم پزشکی مراغه  راه های کنترل و مقابله با این بیماری را بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی، رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه دراین همایش ملی گفت: رسالت نظام سلامت ارتقای بهداشت عمومی و دیده بانی و نظارت و ترویج فرهنگ سلامت در جامعه اسلامی با همراهی مسئولان و سیاست گزاران این عرصه است .

دکتر علی جنتی افزود: جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت به عنوان یکی از امراض واگیردار و مشترک بین دام و انسان در این شهرستان همت بیشتر مسئولان را در این زمینه می طلبد .

وی گفت: این شهرستان با توجه به اینکه از قطب های دامداری و محل کوچ عشایر در دامنه های سهند است، در سال های گذشته از شیوع تب مالت رنج برده و اکنون با پیشگیری های لازم و تدابیر بهداشتی و درمانی میزان ابتلا به این بیماری کاهش چشمگیری داشته است .

دکتر اصغر تنومند،دبیر علمی همایش ملی زئونوزیز تب مالت، نیز در مورد این همایش گفت: این همایش با فراخوان مقالات در پایگاه های اطلاع رسانی، سایت ها و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور و با دعوت از صاحب نظران بهداشتی و درمانی از سال پیش آغاز شده بود .

دکتر اصغر تنومند افزود: در این راستا 100 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 9 مقاله به صورت سخنرانی شاخص، 16 مقاله به صورت سخنرانی عمومی مقالات و 60 اثر نیز در این همایش ملی به صورت پوستر استفاده شد .

فرماندار مراغه نیز در این همایش با تاکید بر لزوم مقابله با بیماری های واگیردار گفت: با توجه به شیوع بیماری تب مالت در این شهرستان اقدامات مناسبی در خصوص مقابله و پیشگیری از آن توسط مسئولان بهداشتی و درمانی شده است .

ظفر محمدی افزود : قرار داشتن مراغه در منطقه کوچ عشایر، وجود دام های سبک و سنگین در مناطق روستایی و نیز تبدیل شدن به قطب تولید لبنیات و محصولات دامی در منطقه این شهرستان را در صورت عدم پیشگری های لازم مستعد بیماری هایی چون تب مالت خواهد کرد .

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: این سازمان در سال گذشته تلاش های موثری در زمینه پیشگیری و مهار بیماری های مشترک انسان و دام داشته و کاهش 68 درصدی ابتلا به بیماری سل، کاهش 15 درصدی ابتلا به هاری و کاهش 10 برابری کانون های بیماری آبله نسبت به مدت مشابه گذشته در این راستا بوده است .

امیرحسین بهداد با اشاره به سه رویکرد سازمان دامپزشکی در مقابله و پیشگیری از بیماری های انسان و دام افزود : واکسیناسیون فراگیر دام های سبک و سنگین، آزمایش و امحای دام های مبتلا به این بیماری ها از طریق آزمایش های دقیق و فرهنگ سازی برای پیشگیری از محورهای مهم ماموریت این سازمان است .

وی اظهار کرد: در سال گذشته بیش از دو میلیون و 500 هزار دام سبک و سنگین در این استان واکسیناسیون شد که بر این اساس شاهد کاهش آمار ابتلا به تب مالت در پنج ماهه نخست سال جاری از یک هزار و 305 مورد به 363 مورد هستیم .

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات بهداشتی در کشتارگاه ها خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور و برای مقابله با ابتلا به بیماری تب مالت از طریق گوشت های آلوده، تمامی کشتارگاه های استان در سال گذشته به تونل های پیش سرد کننده مجهز شد .

رئیس بخش میکروب شناسی آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت نیز در این همایش گفت : بیماری تب مالت به عنوان بیماری واگیر از قدرت سرایت بالایی برخوردار بوده و مقابله و پیشگری از آن نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب است .

محمد رهبر اظهار کرد: فرهنگ سازی، استفاده از تجهیزات مناسب، ترویج راه های پیشگیری در زمینه تولید و مصرف مواد خام دامی و لبنیات و واکسیناسیون به موقع و علمی موجب جلوگیری از ابتلا به این بیماری می شود .

همایش ملی زئونوزیز با محوریت تب مالت از امروز به مدت دو روز با حضور صاحب نظران بهداشتی و درمانی از سراسر کشور در دانشکده علوم پزشکی و بهداشتی و درمانی مراغه برگزار شد .

در برگزاری این همایش ملی اداره کل سلامت و آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، دانشکده علوم پزشکی و مسئولان بهداشتی و درمانی این شهرستان همکاری دارند .


  • نوشته شده
  • در يکشنبه 21 شهريور 1395
  • تعداد بازدید 656
  • واحد ارجاع دهنده

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع آسیب های تک فرزندی و بی فرزندی

1403/04/13

از کارشناسان فعال دانشکده علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت تجلیل شد

1403/04/13

اسامی پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره آزمون پذیرش بهورزی مورخ1402/12/25

1403/04/11

تجهیز آزمایشگاه مرکزی مراغه به دستگاه‌های پیشرفته

1403/04/07

حضور معاون توسعه دانشکده به همراه معاون توسعه وزارت بهداشت در سازمان برنامه بودجه کشور

1403/04/06

فرزند سیزدهم مرد ۷۱ ساله اهل هشترود متولد شد

1403/04/02

تمجید ارزیابان بین المللی از برنامه شهر سالم و ایمن مراغه

1403/03/27

فراخوان دعوت به همکاری:

1403/03/26

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با سامانه TTAC

1403/03/26

اطلاعیه زمان بندی مصاحبه  پذیرفته شدگان آزمون پذیرش بهورزی مورخه 1402/12/25

1403/03/23

دانشکده علوم پزشکی مراغه رتبه 12 کارنامه جوانی جمعیت را بین 63 دانشگاه/دانشکده کشور کسب کرد

1403/03/21

پنج ماموریت اورژانس مراغه در سال گذشته با انتقال هوایی بوده است

1403/03/17

نامگذاری مرکز جامع خدمات سلامت دانشکده به نام شهید رحمتی

1403/03/16

معاون وزیر: دریافتی دستیاران پزشکی در دولت سیزدهم هشت برابر شد

1403/03/08

افتتاح ۲ طرح حوزه سلامت مراغه با حضور معاون وزیر بهداشت

1403/03/08