Aa
تاریخ : دوشنبه 20 ارديبهشت 1395
کد 493

همایش تبیین سیاستهای کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک برگزار شد

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: با روند افزایش سن ازدواج ، میانگین نرخ باروری کشور در سال 1430 به صفر می رسد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: با روند افزایش سن ازدواج ، میانگین نرخ باروری کشور در سال 1430 به صفر می رسد .

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمداسماعیل مطلق روز یکشنبه در نشست تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک افزود: نرخ رشد جمعیت بر اساس آمار سال 1392 حدود 1.8 (یک و هشت دهم) فرزند برای هر مادر بود .

وی اظهار کرد: با شروع طرح تحول سلامت، این وزارتخانه اقدام های گسترده ای را در این خصوص انجام داده که انتظار می رود این آمار افزایش یابد و باید تا اعلام نتایج سرشماری سال جاری منتظر ماند .

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور تا کنون نرخ باروری از 1.8 به 1.9 افزایش یافته که این آمار نشان می دهد اجرای این طرح با افزایش یک دهمی نرخ باروری همراه بوده است .

مطلق ادامه داد: افزایش نرخ باروری به 2.1 (دو و یک دهم) فرزند میانگین ایده آلی است که تمامی کشورها به دنبال تحقق آن در رشد جمعیت خود هستند که ایران نیز باید طبق سیاست های کلی جمعیت مد نظر رهبر معظم انقلاب به این میانگین برسد .

وی گفت: با توجه به اینکه از دهه 1360 تاکنون به صورت میانگین، سن ازدواج از چهار تا شش سال بالا رفته و هم اکنون این میانگین در پسران 26.7 و در دختران نیز 23.6 سال است که باید در راستای سیاست های کلی جمعیت این میانگین دو سال کاهش داده شود .

وی اضافه کرد: با کاهش میانگین ازدواج بدون شک میانگین باروری نیز افزایش می یابد به طوری که می توان با تحقق آن نرخ باروری را به 2.1 رساند .

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآوری کرد: مسئولیت های این وزاتخانه در شش بند از 14 بند سایت های کلی جمعیت عجین شده که در بیشتر آن ها به صورت مستقیم یا همکار سایر نهادها فعالیت می کند .

مطلق افزود: تامین سلامت جامعه، مادران و نوزادان و جامعه عصاره این شش بند است که اگر دست اندرکاران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تلاش های خود در این زمینه ادامه دهند، می توان به تمامی این اهداف دست یافت .

وی اظهار داشت: بروز طلاق از دیگر علت های عمده کاهش نرخ باروری در کشور است که سایر نهادها باید با همکاری هم برای کاهش آن گام بردارند و در سال گذشته افزایش نیافتن میزان آمار این معضل، نویدی بر موفقیت است .

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسی های انجام شده، 50 درصد علت طلاق، اعتیاد است .

مطلق، بیکاری و اعتیاد را از مهمرین علت های افزایش میانگین ازدواج و کاهش نرخ باروری عنوان و اضافه کرد: نهادهای مربوط باید در این راستا تمامی تلاش خود را انجام دهند تا بر اقدام های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای سیاست های کلی جمعیت مکمل باشد .

وی اظهار کرد : رسیدن نرخ باروی مراغه به 2.3 ( دو و سه دهم) نویدی بر موفقیت طرح های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای سیاست های کلی جمعیت در این شهرستان است .

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین با بیان اینکه نرخ باروری کنونی در کشور 1.9 است که باید به حد جایگزینی و به میزان 2.1 برسد، گفت: باید در کنار تلاش برای افزایش باروری در جامعه، افزایش سلامت خانواده ها نیز مدنظر قرار گیرد .

محمد اسلامی، افزود: براساس تحقیقات، تمایل زوج های جوان در شرف ازدواج، به باروری سه دهم بالاتر از میانگین مد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یعنی 2.3 بوده و باید بررسی شود چرا این تمایل محقق نمی شود .

وی اظهار کرد: در یک بررسی دیگر بین زوج هایی که پنج سال از زندگی مشترک آن ها می گذرد مشخص شده است که آنان خواهان باروری با میانگین 2.3 (دو و سه دهم) هستند .

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، افزایش سن ازدواج در جامعه از دلایل کاهش تمایل خانواده ها به فرزندآوری بیشتر بوده است بطوری که سن ازدواج دختران که اکنون به 24 سالگی افزایش یافته، تولد فرزند اول در 28 سالگی، فرزند دوم در 32 سالگی و فرزند سوم در سن بالای 35 سالگی مادر را به همراه دارد که نیازمند مراقبت های زیاد است .

اسلامی، با تاکید بر لزوم رعایت حفظ فاصله سه تا پنج سال در فرزندآوری خانواده ها، ادامه داد: رعایت نکردن الگوی کلی فاصله سنی بین فرزندآوری( سه و نیم سال)، سقط ناخواسته و القایی (عمدی)، تک فرزندی و نخواستن فرزند از مهمترین علت های شایع کاهش نرخ باروری است .

وی گفت: ارایه آموزش های مداوم برای مادران بین سن 18 تا 35 سال باردار و مراقبت های ویژه زیر 18 و بالای 35 سال که سن بارداری پرخطر محسوب می شود از مهمترین مولفه هایی است که با توجه به آن می توان از نظر کمی و کیفی نرخ باروری را افزایش داد .

سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این آیین گفت: مسئولان حوزه بهداشت و درمان این دانشکده موفق شده اند که سن باروری این شهرستان را به 2.3 برسانند که این آمار نویدی بر موفقیت نظام سلامت در افزایش میزان باروری است .

علی جنتی، افزود: بر اساس سیاست های کلی جمعیت، جامعه ای پویا است که برای داشتن سلامت به جامعه مادران به خصوص در سنین باروری توجه ویژه ای داشته باشند .

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این آیین گفت: این دانشکده طی سال گذشته در راستای افزایش نرخ باروری فعالیت های خود را در زمینه های مختلف شامل باروری سالم و جمعیت، مراقبت از مادران باردار و شیرده، مراقبت های پیش از بارداری، مراقبت از کودکان و نوزادان، مهارت های فرزند پروری، بهبود تغذیه، پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر و بهداشت دهان و دندان انجام داده است .
احمد مجتهدی، افزود: در این محورها اقدام هایی از جمله توزیع کتاب های سن باروری به تعداد یک هزار و 422 جلد، آموزش یک هزار و 350 زوج، افزایش 10 درصدی مشاوره های فرزندآوری و افزایش مراقبت های پیش از بارداری به میزان 81 درصد انجام شده که موجب افزایش نرخ باروری از 2.2 درسال 93 به 2.3 در سال 94 شده است .


  • نوشته شده
  • در دوشنبه 20 ارديبهشت 1395
  • تعداد بازدید 598
  • واحد ارجاع دهنده

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع آسیب های تک فرزندی و بی فرزندی

1403/04/13

از کارشناسان فعال دانشکده علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت تجلیل شد

1403/04/13

اسامی پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره آزمون پذیرش بهورزی مورخ1402/12/25

1403/04/11

تجهیز آزمایشگاه مرکزی مراغه به دستگاه‌های پیشرفته

1403/04/07

حضور معاون توسعه دانشکده به همراه معاون توسعه وزارت بهداشت در سازمان برنامه بودجه کشور

1403/04/06

فرزند سیزدهم مرد ۷۱ ساله اهل هشترود متولد شد

1403/04/02

تمجید ارزیابان بین المللی از برنامه شهر سالم و ایمن مراغه

1403/03/27

فراخوان دعوت به همکاری:

1403/03/26

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با سامانه TTAC

1403/03/26

اطلاعیه زمان بندی مصاحبه  پذیرفته شدگان آزمون پذیرش بهورزی مورخه 1402/12/25

1403/03/23

دانشکده علوم پزشکی مراغه رتبه 12 کارنامه جوانی جمعیت را بین 63 دانشگاه/دانشکده کشور کسب کرد

1403/03/21

پنج ماموریت اورژانس مراغه در سال گذشته با انتقال هوایی بوده است

1403/03/17

نامگذاری مرکز جامع خدمات سلامت دانشکده به نام شهید رحمتی

1403/03/16

معاون وزیر: دریافتی دستیاران پزشکی در دولت سیزدهم هشت برابر شد

1403/03/08

افتتاح ۲ طرح حوزه سلامت مراغه با حضور معاون وزیر بهداشت

1403/03/08