به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه، کمیته اطلاعرسانی ستاد جوانی جمعیت با حضور ا نماینده نهاد رهبری، نماینده رادیو شهر مراغه و اعضای کمیته با محوریت هماهنگی و همکاری رسانهای در راستای اشاعه فرهنگ فرزندآوری و اطلاعرسانی درباره قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تشکیل شد.
حجتالاسلام والمسلمین رجبزاده، نماینده نهاد رهبری در دانشکده علوم پزشکی مراغه، با تأکید بر اهمیت همکاری روحانیون در ترویج قانون جوانی جمعیت گفت: روحانیون بهعنوان پیشگامان فرهنگسازی و تربیت معنوی جامعه، نقشی کلیدی در نهادینهسازی ارزشهای مرتبط با جوانی جمعیت و فرزندآوری دارند و با تکیه بر آموزههای دینی و بهرهگیری از ظرفیت منابر و مساجد، میتوان پیام اهمیت خانواده و فرزندآوری را به شیوهای موثر به مردم منتقل کرد.
وی با اشاره به تأثیر آموزههای دینی در تغییر نگرشها افزود: یکی از وظایف مهم ما این است که جوانان را به درک صحیح از ارزشهای خانواده و نقش فرزندآوری در تعالی جامعه تشویق کنیم و در این مسیر رسانهها و روحانیت با همکاری هم میتوانند بستری مناسب برای تبیین این موضوعات فراهم آورند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: برای تغییر باورهای تکفرزندی و دوفرزندی، باید از مفاهیم قرآنی و روایات معصومین (ع) بهره گرفته و به شیوهای اقناعی و کاربردی این مفاهیم را در خطابهها و فعالیتهای فرهنگی به مردم ارائه دهیم.
رئیس کمیته اطلاعرسانی ستاد نیز در این جلسه ضمن تأکید بر نقش کلیدی رسانهها در تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت، گفت: رسانهها با ظرفیتهای متنوع خود میتوانند نقشی بیبدیل در اقناعسازی و آگاهیبخشی عمومی درباره مزایای فرزندآوری و تحکیم خانواده ایفا کنند؛این ظرفیتها شامل تولید محتوای آموزشی، برگزاری کمپینهای تبلیغاتی، و هدایت افکار عمومی است که میتواند مسیر اجرای قانون جوانی جمعیت را هموار کند.
بهروزی افزود:یکی از وظایف اصلی رسانهها، تغییر نگرشهای نادرست و اصلاح باورهای فرهنگی در جامعه می باشد که امروز با چالشهایی نظیر عادی شدن تکفرزندی و کاهش نرخ باروری مواجهایم که باید از طریق ارائه محتوای جذاب و مبتنی بر ارزشهای اجتماعی و دینی، به تغییر این نگرشها کمک کرده و رسانهها میتوانند در این زمینه بهعنوان یک پل ارتباطی بین سیاستگذاران و مردم عمل کنند.
وی همچنین به ضرورت استفاده از شیوههای نوین رسانهای برای دستیابی به اهداف اگاهی بخشی اشاره کرد و گفت: باید از ابزارهای متنوع رسانهای، از تلویزیون و رادیو گرفته تا شبکههای اجتماعی و تولیدات چندرسانهای، برای ارائه محتوای اقناعی استفاده کنیم؛ این ابزارها میتوانند بستری مناسب برای تشویق جوانان به ازدواج، فرزندآوری، و آگاهی از حمایتهای قانونی موجود فراهم کنند.
زمانپور، دیگر عضو جلسه، با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در این زمینه، گفت: تغییر فرهنگ و باورهای جامعه در خصوص تعداد فرزندان مستلزم تلاشهای گسترده و اقدامات جهادی است. به گزارش روابط عمومی در پایان این جلسه، اعضا بر لزوم برنامهریزی منسجمتر و بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای رسانهای و فرهنگی برای تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت تأکید کردند.