به نقل از پایگاه خبری معاونت آموزشی وزارت بهداشت - دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در افتتاحیه همایش دو روزه رصد بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که صبح روز سه شنبه 19 مرداد ماه 1395 برگزار شد گفت: با گذشت حدود 18 ماه از تدوین برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش های زیادی در سطح کشور و در دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته و همکاران در دانشگاهها علی رغم چالش هایی که در حوزه آموزش با آن مواجه هستند تلاش های زیادی در این حوزه داشته اند.
دکتر لاریجانی اظهار داشت: از دانشگاههای علوم پزشکی درخصوص چالش های حوزه آموزش نظرسنجی شده و مواردی ذکر شده که جای توجه دارد. وی افزود: عمده چالش دانشگاهها در حوزه توسعه زیرساخت های آموزش بود و این چالش ها در حوزه های مختلف نظیر هیات علمی، منابع مالی و فیزیکی و ... بوده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به افزایش پذیرش دانشجو طی چندسال گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند در سال جاری سعی شده ظرفیت ها تثبیت شود ولی این افزایش تعداد دانشجویان چالش هایی را در زمینه نسبت استاد به دانشجو ایجاد کرده است.
دکتر لاریجانی گفت: ما حدود 16 هزار عضو هیات علمی رسمی در کشور داریم و آموزش برخی از دانشگاهها و دانشکده های نوپای ما کاملا با نیروهای تعهد خدمت اداره می شود . با توجه به دانشگاهها تراز اول جهان ما حدود 10 هزار عضو هیات علمی کمبود داریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: علی رغم چالش هایی که در حوزه هیات علمی داریم و درخواست بازنشستگی زودهنگام اعضای هیات علمی در سالی که گذشت 1000 عضو هیات علمی بین دانشگاهها توزیع شد.
وی تاکید کرد: گروه های آموزشی باید از ظرفیت های یکدیگر، خصوصا اعضای هیات علمی بهره برداری نمایند و در توسعه رشته های بین رشته ای اعضای هیات علمی با وابستگی دوگانه در گروه های مختلف فعالیت نمایند.
دکتر لاریجانی چالش های دانشگاهها در حوزه اعتبارات را بیان کرد و گفت: تدابیری در این زمینه اتخاذ شده و از نهادهای بالادستی درخواست هایی به منظور جبران کسری اعتبارات دانشگاهها صورت گرفته است. با تصویب اختصاص 1 تا 3 درصد درآمد اختصاصی دانشگاهها به حوزه آموزش لازم است مسئولین دانشگاهها پیگیری لازم را برای بهره برداری مناسب از این اعتبارات انجام دهند.
معاون آموزشی از برنامه های این معاونت برای فراهم آوری فضا و تجهیزات مناسب برای آموزش سخن گفت و اظهار داشت: تفاهم نامه ای با معاونت درمان برای تجهیز بیمارستان های آموزشی منعقد شده و در دست پیگیری است. از دیگر برنامه ها استفاده از فاضای مطب ها و کلینیک های ویژه به عنوان فیلد آموزش است.
دکتر لاریجانی راه اندازی مرکز مهارت های بالینی در دانشگاهها را اقدامی مثبت در جهت ارتقای سطح مهارتی و دانشی دانش آموختگان علوم پزشکی برشمرد و گفت: برنامه هایی برای تجهیز این مراکز در دانشگاهها وجود دارد. وی همچنین از راه اندازی بیمارستان های جامع زنان و مراکز سنجش در کلیه مناطق آمایشی کشور به عنوان اقدامی مثبت در جهت تحول در حوزه آموزش یاد کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که بحث تحول تنها به منابع مالی و فیزیکی وابسته نیست و همین گفتمانی و تغییر تفکری که در بین دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی ایجاد شده می تواند منشا تحولات بزرگی در نظام سلامت کشور باشد.