به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، کارگاه آموزشی نیازسنجی برای تمامی بهورزان خانه های بهداشت تحت پوشش ، در سالن آمفی تئاتر معاونت درمان برگزار گردید .
آقای دکتر رضائیان، کارشناس مسئول آموزش سلامت، بااشاره به اجرای برنامه ملی خودمراقبتی به عنوان پنجمین برنامه از برنامه های طرح تحول سلامت به تشریح اجزای این برنامه پرداخت و گفت: چهار رویکرد خودمراقبتی فردی ،خودمراقبتی سازمانی ،خود مراقبتی اجتماعی ،خودیاری از اهمیت ویژه ای در این برنامه برخوردارند.
کارشناس مسئول آموزش سلامت دانشکده علوم پزشکی مراغه، نیازسنجی در برنامه های بهداشتی را برای رسیدن به اهداف تعیین شده مهم دانست و افزود: از اهداف اصلی نیاز سنجی می توان به كمك در انتخاب بهترين روش طراحي و انجام مداخله، حصول اطمينان از تاثير مداخله در دستيابــي به اهداف، تقويت مشارکت جامعه در فرايند تصميم گيري، ارتقای كار گروهي و مشاركتي، توسعه مهارت ها و تجارب، تقویت ارتباط با سازمان ها و نهادهاي فعال در سطح جامعه و استفاده بهينه از منابع در اختيار اشاره کرد.
دکتر رضائیان ادامه داد: ما باید نیازها و مشکلات تحت پوشش خود را به عنوان اولین گام نیاز سنجی به درستی انجام دهیم و بتوانیم نیازهای تعیین شده را اولویت بندی کنیم. در واقع، نیاز سنجی به عنوان جزئی از برنامه ریزی آموزشی ، فرآیند جمع آوری وتحلیل اطلاعاتی است که منجر به شناسایی نیازهای اولویت دار افراد ، گروهها ، موسسات وجامعه می گردد.
گفتنی ست، سازمان جهانی بهداشت فرآیند نیازسنجی سلامت را فرآیندی مشارکتی می داند که باید توسط تیمی متشکل از کارکنان نظام سلامت و مردم بومی جامعه ی مورد ارزیابی، انجام شود و نتایج برنامه ریزی مداخلاتی که بدون نیاز سنجی مشارکتی اجرا شده باشد را معادل بلا یا Disaster اعلام می کند. بر این اساس مراحل فرآیند نیازسنجی به شرح زیر در نظر گرفته می شوند:
1. تشکیل تیم (تیم سلامت-هیات امناء) 2. تعیین نیازها ی منطقه 3. تعیین عوامل موثر بر بروز نیازها 4. تعیین راهکارها و مداخلات مرتفع کننده عوامل موثر 5. تدوین برنامه اجرایی مداخلات 6. ارزشیابی اجرای برنامه