Aa
تاریخ : جمعه 28 ارديبهشت 1403
کد 3418

افزایش موالید بین مادران بالای ۳۵ سال مراغه

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه به ارتقای برخی از شاخص‌های جوانی جمعیت این شهرستان اشاره، و بیان کرد: افزایش پوشش مراقبت‌های مادران باردار و همچنین افزایش موالید در بین مادران بالای ۳۵ سال از جمله همین شاخص‌هاست. 

دکتر الهه حق‌گشایی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش اندکس مورتالیتی با افزایش کیفیت مراقبت‌های مادران باردار و برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی و افزایش تعداد زایمان طبیعی نیز از دیگر شاخص‌های بهبودیافته در شهرستان است.

وی به برخی از خدمات ارائه‌شده به گروه‌های سنی و گروه‌های هدف تحت پوشش هم اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از ۲۸۸ کودک سوء‌تغذیه در سال گذشته و هزار و ۹۴۸ مورد مشاوره ازدواج به زوجین در هنگام ازدواج جزو همین خدمات است.

به گفته وی آموزش فرزندآوری به ۵۶ هزار و ۹۱ نفر از زنان ۱۰ تا ۵۴ ساله همسردار تحت پوشش، ویزیت و مراقبت دوره‌ای سلامت گروه سنی زیر پنج سال به تعداد ۴۱ هزار و ۹۴۹ نفر در سال گذشته و معرفی کودکان به واحد تست تکاملی از دیگر خدمات به گروه های هدف است.

مرگ مادری طی ۲ سال اخیر صفر بوده است

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: مراقبت مستمر مادران باردار موجب شد تا مرگ مادری طی ۲ سال اخیر در این شهرستان صفر باشد.

دکتر حق‌گشایی همچنین افزود: هزار و ۳۷۸ مادر باردار شناسایی شده در سال گذشته به صورت کامل در مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت تحت پوشش قرار گرفتند و ۶۰۰ مادر نیازمند مراقبت ویژه به صورت مستمر شناسایی، پیگیری و در صورت نیاز به مراکز و بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی ارجاع داده شدند.

نوجوانان هم مراقبت می‌شوند

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه تعداد نوجوان تحت پوشش شهرستان را ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر اعلام و بیان کرد: ۹۱ درصد از نوجوانان شهرستان خدمات تعریف شده مربوط به گروه سنی خود را طی سال گذشته دریافت کرده‌اند.

دکتر حق‌گشایی افزود: برای هر نوجوان، ۱۰ خدمت در سامانه یکپارچه بهداشت تعریف، و برای افراد ثبت‌نام شده در سامانه سیب، مراقبت دوره‌ای هر سه‌سال یکبار پیش‌بینی شده است.

به گفته وی سالانه ۳۳ درصد نوجوانان باید مراقبت ‌شوند و طی سال گذشته، درصد مراقبت دوره‌ای شهرستان به ۴۲.۲۳ درصد رسید.

وی ادامه داد: تعداد جوانان تحت پوشش شهرستان نیز ۳۹ هزار و ۸۷۸ است که ویزیت و مراقبت دوره‌ای سلامت جوانان (گروه سنی۳۰ـ ۱۸ سال) در سال گذشته با جدیت پیگیری شد و ۱۵ هزار و ۲۲۹ نفر معادل ۳۸.۲ درصد مراقبت شدند.

دکتر حق‌گشایی اضافه کرد: برای هر جوان هم ۹ خدمت در سامانه یکپارچه بهداشت تعریف، و برای افراد ثبت‌نام شده در سامانه سیب مراقبت دوره‌ای هر سه سال یکبار پیش بینی شده است.

مراقبت‌های بهداشتی عشایر با هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه بیان کرد: جمعیت هزار و ۵۰۰ نفری عشایر شهرستان نیز مراقبت‌های بهداشتی را نیز منطبق بر دستورالعمل‌ها و بسته‌های خدمتی دریافت می‌کنند.

به گفته دکتر حق‌گشایی به تازگی ۲ دستگاه خودرو شاسی‌دار برای ارایه خدمات به گروه‌های هدف و به ویژه عشایر و مادران باردار مناطق سخت‌گذر از محل اعتبارات وزارت بهداشت خریداری شد.

چه اقدامات فرهنگی و تبلیغی برای جوانی جمعیت انجام شده است؟

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه به برگزاری ۱۲ قرارگاه جوانی جمعیت و ۱۲ کمیته تخصصی در قالب قرارگاه جوانی جمعیت شهرستان اشاره و بیان کرد: در زمینه فضاسازی تبلیغاتی با نمایه خانواده خوش جمعیت و شاد (سه فرزند و بیشتر) اقداماتی چون دیوارنویسی، طراحی و تهیه بنر و پلاکارد در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر حق‌گشایی ادامه داد: برپایی ایستگاه جوانی جمعیت، برگزاری مسابقه نقاشی و مسابقه پیام کوتاه، نصب پوستر، استند، تهیه مهر جوانی جمعیت جهت درج در مکاتبات اداری، فرم معرفی زوجین تازه عقد کرده به مراکز تحت پوشش، تهیه ساعت دیواری با نمایه جوانی جمعیت، پخش تیزر و موشن مصوب در مراکز نیز از دیگر اقدامات است.

وی به حذف محتواهای مغایر سیاست‌های جمعیتی از حوزه‌های زیر مجموعه و عقد قرارداد با ۲ مهد کودک برای تامین اتاق مادر و کودک هم اشاره کرد و افزود: کارشناسان جوانی جمعیت جهت فرهنگ‌سازی و اجرای ماده ۲۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جلسات، مناسبات و مراسمات افتتاحیه‌ها، پیاده‌روی همگانی‌، نمایشگاه‌ها و غیره حضور می‌یابند و علاوه بر برگزاری مسابقات، جوایزی نیز به برندگان اهدا می‌کنند.

تهیه مهر برای جوانی جمعیت

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه اضافه کرد: مهر جوانی جمعیت با همکاری اداره پست تهیه شده و بسته‌های پستی با شعارهای جوانی جمعیت ممهور می‌شود.
دکتر حق‌گشایی افزود: همچنین با همکاری شهرداری، پوسترها و بنرهای جوانی جمعیت روی اتوبوس‌های شهری و میادین اصلی شهر نصب شده و با همکاری مخابرات نیز هماهنگی جهت ارسال پیامک به عموم در قبوض الکترونیکی انجام شده است.

وی به همکاری با بانک‌ها، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رادیوشهر مراغه در زمینه فرهنگسازی برای جوانی جمعیت هم اشاره کرد و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه ناحیه مراغه، تامین اجتماعی، اداره ورزش و جوانان، آموزشکده فنی کشاورزی مراغه و دادگستری هم در زمینه فرهنگ‌سازی برای جوانی جمعیت همکاری تنگاتنگی با این معاونت دارند.

دکتر حق‌گشایی به جلب مشارکت سمن‌ها هم برای فرهنگ‌سازی در خصوص جوانی جمعیت اشاره و بیان کرد: اداره ثبت اسناد، دانشگاه مراغه و اصحاب رسانه نیز با توجه به اهمیت جوانی جمعیت، در زمینه فرهنگ‌سازی با معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه همکاری می‌کنند.

در آزمایشگاه مرکزی چه خدماتی به مادران باردار عرضه می‌شود؟

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه به انجام آزمایش‌های رایگان مادران باردار به تعداد هزار و ۸۵۵ مورد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سالانه نزدیک به سه‌هزار آزمایش HIV نیز برای مادران باردار عرضه می‌شود.

به گفته دکتر حق‌گشایی طی سال گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ مورد آزمایش کرونا یا آنفولانزا (آزمایشات سلولی- مولکولی) و بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ مورد آزمایش هیپوتیروئیدی در آزمایشگاه مرکزی معاونت بهداشتی انجام شد.

به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان، اقدامات فرهنگی و تبلغی موجب شده است تا شیب پیری جمعیت کاهش یابد.

  • نوشته شده
  • در جمعه 28 ارديبهشت 1403
  • تعداد بازدید 66
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

اسامی پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره آزمون پذیرش بهورزی مورخ1402/12/25

1403/04/11

تجهیز آزمایشگاه مرکزی مراغه به دستگاه‌های پیشرفته

1403/04/07

حضور معاون توسعه دانشکده به همراه معاون توسعه وزارت بهداشت در سازمان برنامه بودجه کشور

1403/04/06

فرزند سیزدهم مرد ۷۱ ساله اهل هشترود متولد شد

1403/04/02

تمجید ارزیابان بین المللی از برنامه شهر سالم و ایمن مراغه

1403/03/27

فراخوان دعوت به همکاری:

1403/03/26

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با سامانه TTAC

1403/03/26

اطلاعیه زمان بندی مصاحبه  پذیرفته شدگان آزمون پذیرش بهورزی مورخه 1402/12/25

1403/03/23

دانشکده علوم پزشکی مراغه رتبه 12 کارنامه جوانی جمعیت را بین 63 دانشگاه/دانشکده کشور کسب کرد

1403/03/21

پنج ماموریت اورژانس مراغه در سال گذشته با انتقال هوایی بوده است

1403/03/17

نامگذاری مرکز جامع خدمات سلامت دانشکده به نام شهید رحمتی

1403/03/16

معاون وزیر: دریافتی دستیاران پزشکی در دولت سیزدهم هشت برابر شد

1403/03/08

افتتاح ۲ طرح حوزه سلامت مراغه با حضور معاون وزیر بهداشت

1403/03/08

مرکز تحقیقات مدیریت سلامت مبتنی بر شواهد مراغه مجوز گرفت

1403/03/08

پیام تسلیت رئیس دانشکده به مناسبت شهادت رئیس جمهور مردمی

1403/02/31