Aa
تاریخ : شنبه 8 بهمن 1401
کد 2821

معاون دانشکده علوم پزشکی مراغه؛

افزایش نگران کننده چاقی و اضافه وزن در شهرستان

معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه از اجرا شدن سیزدهمین رویداد بسیج ملی تغدیه با شعار حال خوب با وزن مناسب توسط معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش روابط عمومي دکتر حق گشایی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به امارهای منتشر شده حدود 70 درصد ایرانیان به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند و افزون بر آن، ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز از چاقی مفرط رنج می‌برند در حالی که پیروی از تغذیه سالم با حال خوب و وزن مناسب همراه است.
 
دکتر حق گشایی افزود: همچینین بر اساس این  آمار مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، چاقی از ۲۰ درصد در ۴۰ سال گذشته به ۷۰ درصد افزایش یافته و در این میان مسائل ژنتیکی همراه با پدیده‌های محیطی از جمله سبک زندگی، غذا خوردن و استرس در چاقی موثر است.
 
وی ادامه داد: به همین منظور معاونت بهداشتی این دانشکده هم زمان با سراسر کشور برنامه های معاونت بهداشت وزارت بهداشت در رابطه با سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار "حال خوب با وزن مناسب" از ۲۴ دی تا ۷ بهمن در سراسر کشور با همکاری دیگر سازمان‌ها همچون صدا و سیما، شهرداری، وزارت آموزش و پرورش، ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی برگزار  می کند.
 
وی تاکید کرد: بسیج ملی تغذیه سالم، هر ساله در دی به مدت ۱۵ روز با همکاری گروه‌های بهبود تغذیه جامعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود. شیوع چاقی در کشور، چاقی و بیماری‌های غیرواگیر، عوامل تغذیه‌ای موثر از چاقی ، باورها و عادات نادرست غذایی (کودکان- بزرگسالان)، ترویج فعالیت بدنی در ادارات و مراکز جمعی، چاقی کودکان و راهکارهای کنترل آن، چاقی، جنسیت و عوامل فرهنگی، پیاده‌روی‌های خانوادگی، راهکاری برای کنترل وزن، چاقی و کارشناسان تغذیه، چاقی و جوانی جمعیت، چاقی شکمی و عوارض آن، چاقی و راهکار های غیر اصولی کاهش وزن، چاقی و سلامت روان، چاقی، دارو درمانی و مکمل‌ها و چاقی و تغییر شیوه زندگی از عناوین این هفته است.
 
شیوع اضافه وزن در مراغه بالای ۲۷ درصد است
کارشناس بهبود تغدیه معاونت بهداشتی دانشکده نیز گفت: شیوع اضافه وزن در شهرستان مراغه بالای 27 درصد و چاقی حدود 21 درصد می باشد.   بر اساس تعاریف چاقی به عنوان حالتی از تجمع غیر طبیعی یا بیش از حد بافت چربی که منجر به خطراتی برای سلامتی می شود، تعریف می شود. شاخص توده بدنی ( BMI) برای تعریف معیارهای چاقی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه براین، مطالعات اخیر نشان داده است که چاقی شکمی به جای چاقی که به سادگی با BMI تعریف می شود، ارتباط بیشتری با بیماری های قلبی عروقی ومتابولیک دارد.
 
وی افزود: علت اصلی چاقی و اضافه وزن عدم تعادل انرژی بین کالری مصرف شده و کالری مصرف شده است. همچنین :
 • افزایش مصرف غذاهای پرانرژی که سرشار از چربی و قند هستند.
 • افزایش عدم تحرک بدنی به دلیل ماهیت بی تحرک فزاینده بسیاری از اشکال کار، تغییر شیوه های حمل و نقل و افزایش شهرنشینی.
 • تغییرات در الگوهای رژیم غذایی و فعالیت بدنی اغلب نتیجه تغییرات محیطی و اجتماعی مرتبط با توسعه و فقدان سیاست‌های حمایتی در بخش‌هایی مانند بهداشت، کشاورزی، حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی شهری، محیط زیست، پردازش مواد غذایی، توزیع، بازاریابی و آموزش است.
 
مرادی فام اضافه کرد: لازم است از دوران کودکی استفاده کمتر از خودرو آموزش داده شود همچنین فعالیت بدنی حتی در خانه افزایش یابد و از مصرف غذاهای فرآوری شده، پرکالری و تنقلات خودداری شود.همچنین  رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک از عوامل اصلی شیوع چاقی بوده و تغییر الگوهای حمل‌ونقل، افزایش استفاده از فناوری و همه‌گیری کرونا بر کاهش فعالیت بدنی تاثیر دارد و آمار مبتلایان به چاقی و اضافه وزن رو به افزایش است.معاونت بهداشت با همکاری آموزش پرورش از طریق اجرای برنامه کشوری کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان(ایران اکو) موضوع پیشگیری چاقی را در این گروه های سنی در دستور کار دارد.
 
وی ادامه داد: تلاش ما این است مردم را برای انتخاب شیوه زندگی سالم، انجام فعالیت بدنی منظم و انتخاب الگوی تغذیه مناسب توانمند کنیم و دسترسی آنها را به اطلاعات مناسب بهبود بخشیم همچنین مراقبت‌های بهداشتی را تقویت کنیم و با جلب همکاری‌های بین بخشی حمایت‌های فرابخشی گسترده‌تر برای پیشگیری و کنترل چاقی در مناطق تحت پوشش برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.
 
به گفته وی، مشاوره، اطلاع رسانی و ارائه آموزش‌های تغذیه و فعالیت بدنی توسط کارشناسان تغذیه، مراقبان سلامت و بهورزان، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه  اعضای خانه‌های مشارکت مردم در سلامت، برپایی میزخدمت، برگزاری مسابقات ورزشی، نقاشی و جشنواره‌های غذای  سالم، جلب مشارکت سازمان‌های همکار (آموزش و پرورش، شهرداری، ورزش جوانان) و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی ادارات مختلف از جمله فعالیت‌های معاونت بهداشت و مجموعه تحت پوشش در بسیج ملی تغذیه است.
 
  • نوشته شده
  • در شنبه 8 بهمن 1401
  • تعداد بازدید 58
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

🔺پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرارسیدن نوروز

1402/12/29

اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای دانشکده علوم پزشکی مراغه در لایحه بودجه سال بعد ۵۰ درصد افزایش یافت

1402/12/28

سه عضو هیئت علمی دانشگاه‌های مراغه‌ در ردیف دانشمندان پراستناد جهان

1402/12/28

آزمون کتبی پذیرش فراگیر بهورزی دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد

1402/12/25

سامانه جدید رفاهی دانشکده علوم پزشکی مراغه رو نمایی شد

1402/12/25

مسابقات فوتسال یادواره شهدای مدافع سلامت در حال برگزاری است

1402/12/25

افتتاح پست توزیع برق و دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان شهید بهشتی

1402/12/24

آزمون جذب نیروی شرکتی مراقب سلامت برنامه پزشک خانواده شهری برگزار شد

1402/12/24

حضور هیات رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه در مراسم غبار روبی گلزار شهدای گمنام مراغه به مناسبت بزرگداشت روز شهدا

1402/12/22

مراسم تجلیل از رژیم درمانگران دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد

1402/12/22

جذب ۱۷ پزشک فوق تخصص و متخصص در دانشکده علوم پزشکی مراغه

1402/12/22

برنامه «مراغه شهر سالم» در آستانه ثبت جهانی

1402/12/22

🔻 نظارت های بهداشتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تشدید می شود

1402/12/20

آماده باش نیرو های اورژانس شهرستان برای چهارشنبه آخر سال

1402/12/20

جلسه هماهنگی ستاد نوروزی در دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد

1402/12/20