Aa
تاریخ : چهارشنبه 26 آبان 1400
کد 2416

ارتقای سلامت جامعه نیازمند همراهی و همکاری های بین بخشی است

موضوع سلامت یکی از اساسی ترین نیازها و بحث های جامعه کنونی هست علیرغم اینکه علم و تکنولوژی در دهه های اخیر در بسیاری از علوم پیشرفت کرده است، ولی همچنان نظام سلامت با چالش‌های بسیاری رو در روست، که همچنین عوامل زیادی در خصوص سلامت موثر می باشند، و در سلامت جامعه بشری تیز تاثیرگذار هستند
به گزارش روابط عمومی، دکتر احمد مجتهدی در خصوص اهمیت سلامت گفت: موضوع سلامت از بنیادی ترین نیاز ها هر جامعه می باشد که باید توجه ویژه ای به آن داشت و با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی ها موضوع سلامت را با چالش جدی روبرو کرده است از مهم ترین عواملی که در این زمینه تاثیر گذار هستند می تواند به عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی اشاره کرد.
 
تعریف سلامت،تنها نداشتن بیماری نیست
وی اظهار کرد: با توجه با اینکه مولفه اجتماعی بیشترین تاثیرگذاری در بخش سلامت را دارد، باید توجه بیشتری نسبت به آن داشت؛
وی ادامه داد: تعریف سلامت،تنها نداشتن بیماری نیست، بلکه رفاه کامل جسمی، روانی ،معنوی واجتماعی را شامل می شود بعبارت دیگر گستره آن فقط محدود به دارو و درمان و بعدفردی انسان نمی شود بلکه عناصر اجتماعی هم در آن نقش دارد و موثر است.بنابراین از یک سو توسعه اجتماعی و سرمایه سلامت،از مهمترین محورهای توسعه و رشد اقتصادی هستند واز سوی دیگر،میزان سلامت افراد بیش از هر عامل دیگر به عوامل محیط اجتماعی ارتباط دارد.بنابراین بخش اعظم مولفه های موثر در ارتقاء سلامت به سازمان ها و نهادهای خارج ازساختار بهداشت و درمان کشور مربوط میشود که عملا  خارج از اختیارات وحیطه سیاستگذاری وزارت بهداشت و درمان می باشد.
 
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه مقوله های مختلفی، نظیر گرسنگی، جنگ طلاق و  ارتباطات کم استحکام خانوادگی، خشونت های خانوادگی، محیط زیست از عواملی  اجتماعی هستند که  روی سلامت جامعه بیشترین تاثیر گذاری را دارند، لیکن امروزه مشکلات کنونی جامعه بشری مسکن، ازدواج و  نبود اشتغال است که اینها در خصوص تاثیرگذاری شان، نیاز به بررسی‌های ریشه‌ای دارد  بیماری های روانی و اکثر افسردگی ها و اثر خودکشی ها و اثر خشونت‌ها ریشه در همین عوامل است.
 
ارتقای سلامت در سایه عدالت اجتماعی
وی گفت: عدالت به عنوان یکی از چالش های مهم بشر در حوزه اجتماعی،همواره مورد توجه احاد جامعه  بوده است.منظور از عدالت اجتماعی توجه به نیازهای سلامت همه افراد و اقشار جامعه بدون توجه به موقعیت جغرافیایی، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی آنهاست. لذا به نظر می رسد یکی از مولفه های موثر در اصلاح و بهبود وضعیت عدالت اجتماعی،گسترش وتوسعه سلامت در جامعه می باشد.بدون تردید تقویت و توجه ساختاری به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،می تواند بستری مناسب برای ارتقای سلامت در عرصه تامین عدالت اجتماعی واصلاحات سازنده در جامعه را فراهم سازد.
 
مجتهدی گفت: با نگاه جامعه نگر به مفهوم سلامت میتوان از بخش قابل توجهی از چالش های کشور مانند فقر و آسیب های اجتماعی فراوان ناشی از آن پیشگیری کرد.فقر، موجب کاهش شاخص های توسعه یافتگی،از بین رفتن منابع ،نا کارآمدی نیروی انسانی ودر نهایت عقب ماندگی کشور و فاصله گرفتن از هدف عالی برقراری و گسترش عدالت می شود. فاصله زیادی دارد. مشکلات اقتصادی،ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی،بی عدالتی،فقر و تبعیض بخشی ازچالش های هستند که با وجود آنها ، تامین سلامت در مفهوم واقعی امکان پذیر نمی باشد.
 
تولیت نظام سلامت بر عهده وزارت بهداشت است
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: وزارت بهداشت به عنوان تولیت و متولی نظام سلامت  که  از سیاست‌های راهبردی و استراتژیک جهت تامین سلامت همگانی عهده دارد،  که در این راستا که وزارت بهداشت عهده دار سلامتی مردم می باشد باید برای کارایی بهتر ساختار های سلامت بتواند  به صورت مناسب با ایجاد و گسترش بده و دوم اینکه بتونه هماهنگی های بین بخشی را ایجاد می کند طبیعتاً مقوله‌ای که تحت عنوان تولیت سلامت است و افراد چه خوش بینانه چه از سر شوق و چه از روی وظیفه و انگیزه‌های متفاوت پیگیر سلامتی مردم هستند به این نکته توجه دارند.
.
مجتهدی ادامه داد: وزارت بهداشت یکی از سازمانهای  تاثیرگذار  در سطح کلان کشور می باشد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام های موثری درخصوص ارتقای مردم برداشته است، به طوری که تدوین نظام های شبکه ای ساختار شبکه یهداشت و درمان (PHC) در نظام سلامت را پایه‌گذاری کرده است،  و بر همین اساس نظام شبکه بهداشت و کنترل خوبی بر روی بیماریها و کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی  گام برداشته شد ، ولی متاسفانه در اجرای دو اصل بنیادی یعنی برخورداری از "مشارکت مردم" و "همکاری های بین بخشی" آن طور که انتظار می رفت، تکامل نیافت و اثر بخشی قابل قبولی نداشت و تقریباً میتوان گفت که به صورت نیمه فعال  هنوز به فعالیت خود ادامه میدهد.
 
وی اظهار کرد: چالش اساسی که نظام سلامت کشور حال با آن روبه رو است، مدیران و سیاستگذارن آن می باشد که آکثرا دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی می باشند، که در واحد های درسی مدیریت سلامت و یا ارتباط با مردم برای آنها تدریس نشده است.و در بحث مدیریت مراکز بهداشتی و درمانی با مشکل مواجه میشوند.
 
هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا
مجتهدی گفت: بدون شک در روزهای اخیر و در پی شیوع بیماری کووید19 در کشور عزیزمان، اهمیت همکاری و تعامل بین بخشی به منظور خروج از بحران ناشی از این بیماری بیشتر از هرزمان دیگری مشهود بوده و سازمان های ذیربط نیازمند فرایندی از ارتباطات و تعاملات چند سویه بین بخش های مختلف در جامعه هستند.
 
وی ادامه داد: بهره برداری از ظرفیت های موجود و دانش و توانایی های حوزه های مختلف در مدیریت بحران نقش بسزایی خواهد داشت و متولیان سلامت جامعه نیز بدون همراهی و همیاری سایر ارگان ها و بخش ها برای پیشبرد اهداف خود با چالش های جدی مواجه خواهند شد.
 
وی در اخر گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا و فراگیر شدن آن در سطح کشور، بسیاری از سازمان های دولتی و خصوصی، نیروهای مسلح کشور و همچنین خیرین سلامت که از آنها به عنوان منابع پایدار سلامت یاد می شود همسو و همراه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مسیر غلبه بر بیماری کرونا گام برداشتند که در صورت همراهی مردم، این مشارکت ها نتایج موثری در ارتقای سطح سلامت جامعه برجای خواهد گذاشت.
 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 26 آبان 1400
  • تعداد بازدید 82

اخبار

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه طی پیامی هفته گرامیداشت معلم و استاد را تبریک گفت

1403/02/12

تکمیل و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی در در حال اجراست

1403/02/09

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه ملی، توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه است

1403/02/08

عملیاتی شدن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و ساماندهی نیروی انسانی در مراغه

1403/02/05

دیدار هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه با فرمانده سپاه ناحیه مراغه

1403/02/04

از کارشناسان آزمایشگاه های حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه تجلیل شد

1403/02/03

لیست پذیرفته‌شدگان آزمون مراقب سلامت شرکت تعاونی ۱۲۹۱ مورخ ۲۴ اسفند ماه

1403/02/01

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29

🔸پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

1403/01/29

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20