Aa
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1400
کد 2325

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه:

هفته سلامت 1400 فرصتی برای یادآوری رشادت ها، همدلی ها و وفاق ملی

به گزارش روابط عمومی، رئیس دانشکده ضمن تبیین شعار هفته سلامت این سال با عنوان" ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" عناوین تاکیدی روزهای این هفته را تشریح کرد.
دکتر اصغر تنومند گفت: سال 2021 از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان " سال جهانی مدافعان سلامت" نامگذاری شده است تا از رشادت ها و از خودگذشتگی های این عزیزان در طی مبارزه با اپیدمی کووید-19 قدردانی شود.
 
وی افزود: بر این اساس شعار هفته سلامت 1400 "ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" انتخاب شده است تا بر نقش پررنگ مدافعان سلامت در ایجاد یک فضای عادلانه تر و سالم تر با همراهی سایر اقشار جامعه در سرتاسر جهان تاکید شود.
 
وی ادامه داد: ناگفته پیداست که هر یک از شهروندان در هر کجای هر جامعه ای هم باشند نقشی در ایجاد و توسعه ی سلامت آن جامعه دارند و در این میان مدافعان سلامت نقش محوری بازی می کنند. بر این اساس روز اول این هفته با عنوان " همراهی با مدافعان سلامت برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" نامگذاری شده است تا یکبار دیگر تاکید شود که بدون همراهی عموم مردم و سایر نهادها تلاش های مدافعان سلامت شاید آن تاثیر مطلوب را نداشته باشد.
 
رئیس دانشکده گفت: تجربه ی یک سال گذشته به خوبی نشان داد که هر وقت مردم و سایر نهادها همکاری و همراهی لازم را با دانشگاها/دانشکده های علوم پزشکی در مبارزه با ویروس کرونا داشتند روند نزولی در آلودگی ایجاد شده توسط این ویروس مشاهده شد و هر وقت سهل انگاری در این خصوص شد جهش قابل توجهی در تعداد مبتلایان مشاهده شد.
 
دکتر تنومند گفت: شعار روز دوم این هفته با عنوان" مشارکت اجتماعی، همدلی و وفاق ملی برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر " هم بر نکته مشارکت همگانی در ایجاد و حفاظت از سلامت تاکید می کند. از اول شیوع ویروس کرونا در شهرستان مراغه ما تاثیر این وفاق و همکاری بین بخشی را مشاهده کردیم. مسئولین شهرستان، سازمان ها، نهادها، سازمان های مردم نهاد، خیران بزرگوار و همشهریان عزیز از هر قشری پای کار آمدند و در کنار مدافعان سلامت ایستادند تا با این ویروس مبارزه کنند. ما قدردان یکایک این عزیزان هستیم.
 
وی ادامه داد: نقشی که روحانیت معزز نیز در این رابطه بازی کردند بی بدیل بود و شعار روز سوم با عنوان " آموزه های دینی و پیوندهای مذهبی و نظام سلامت برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" بر این نکته تاکید می کند. ما در این مدت از راهنمایی ها و همراهی نماینده ی ولی فقیه و امام جمعه محترم مردم شریف شهرستان مراغه آیت الله حاج شیخ محمد تقی پورمحمدی برای مبارزه با این ویروس بهره بردیم و نقش ایشان در این مجاهدت فراموش شدنی نیست.
 
رئیس دانشکده گفت: از ابتدای شیوع این ویروس تاکید بر این بود که مردم باید فاصله ی اجتماعی و مراقبت های بهداشتی اولیه را رعایت بکنند. بخش بزرگی از آموزش و کنترل این امر مهم توسط نظام شبکه بهداشتی  و درمانی صورت گرفت و برنامه ریزی های خوبی در این رابطه صورت گرفت اما به نظر می رسد این امر مهم یکبار دیگر باید مورد تاکید قرار گیرد و شعار روز چهارم با عنوان " ارتقای نظام شبکه بهداشتی-درمانی و مراقبت های اولیه برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" به این نکته اشاره می کند.
 
دکتر تنومند گفت: آموزش همگانی از طریق هشدار و اطلاع رسانی نقش بسیار بارزی در کنترل و کاهش انتشار ویروس دارد و اصحاب رسانه این مسئولیت خطیر را طی این مدت برعهده داشتند. ایجاد فضایی آرام و بدور از نگرانی های بی مورد و در عین حال هشدار دهنده زبان و قلمی هنرمندانه را طلب می کرد و این نقش مهم را اهالی رسانه به خوبی بازی کردند. در روز پنجم این هفته  با عنوان " رسانه ها، آموزش وفرهنگ سازی برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" از تلاش های این عزیزان قدردانی می شود.
 
وی ادامه داد: شعار روز ششم این هفته با عنوان " پژوهش، فناوری، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر " به لزوم تحقیق در زمینه ی این ویروس و اهتمام برای تولید واکسن را مورد تاکید قرار می دهد که این امر مهم هم در بخش آموزش دانشگاهها/دانشکده های علوم پزشکی به خوبی دنبال می شود.
 
رئیس دانشکده گفت: حرکت هماهنگ و یک صدا در عین داشتن وظایف و سلایق مختلف برای کنترل انتشار ویروس کرونا در ابتدا خیلی چالش برانگیز به نظر می رسید اما واقعیت این است که همه ی در این امر مشارکت و با قبول مسئولیت اجتماعی خود در این راه جهاد  کردند. در روز هفتم هفته سلامت با شعار " مشارکت های بین بخشی و مسئولیت اجتماعی برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" بر این نکته تاکید می شود.
 
دکتر تنومند در پایان ضمن اشاره به وضعیت بیماری کرونا گفت: در حال حاضر با موج چهارم کرونا مواجه هستیم و شهاد افزایش تعداد موارد ابتلا به این ویروس به صورت روزانه می باشیم. بر این اساس از همه انتظار داریم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی و عنایت به هشدارها و دستورالعمل های موجود یاریگر مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس باشند.
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 31 فروردين 1400
  • تعداد بازدید 32

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع آسیب های تک فرزندی و بی فرزندی

1403/04/13

از کارشناسان فعال دانشکده علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت تجلیل شد

1403/04/13

اسامی پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره آزمون پذیرش بهورزی مورخ1402/12/25

1403/04/11

تجهیز آزمایشگاه مرکزی مراغه به دستگاه‌های پیشرفته

1403/04/07

حضور معاون توسعه دانشکده به همراه معاون توسعه وزارت بهداشت در سازمان برنامه بودجه کشور

1403/04/06

فرزند سیزدهم مرد ۷۱ ساله اهل هشترود متولد شد

1403/04/02

تمجید ارزیابان بین المللی از برنامه شهر سالم و ایمن مراغه

1403/03/27

فراخوان دعوت به همکاری:

1403/03/26

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با سامانه TTAC

1403/03/26

اطلاعیه زمان بندی مصاحبه  پذیرفته شدگان آزمون پذیرش بهورزی مورخه 1402/12/25

1403/03/23

دانشکده علوم پزشکی مراغه رتبه 12 کارنامه جوانی جمعیت را بین 63 دانشگاه/دانشکده کشور کسب کرد

1403/03/21

پنج ماموریت اورژانس مراغه در سال گذشته با انتقال هوایی بوده است

1403/03/17

نامگذاری مرکز جامع خدمات سلامت دانشکده به نام شهید رحمتی

1403/03/16

معاون وزیر: دریافتی دستیاران پزشکی در دولت سیزدهم هشت برابر شد

1403/03/08

افتتاح ۲ طرح حوزه سلامت مراغه با حضور معاون وزیر بهداشت

1403/03/08