به گزارش مفدا مراغه، وبینار یادگیری مهارتها و اصول مطالعه در دانشکده علوم پزشکی مراغه با حضور حاجیه شیدایی نسئول مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویی به صورت مجازی در بستر adobe connect برگزار شد.
همانطور که می دانید، خواندن متون درسی و علمی، با خواندن روزنامه متفاوت است و نیاز به دقت بیشتری در مطالعه دارد تا بتوانیم مطالب را عمیق تر درک کنیم. برای رسیدن به این درک عمیق، آموختن برخی شیوه های ساده مرور سریع متن، کمک می کند تا کلیات متن را بدون صرف زمان زیادی جهت مطالعه آن، بفهمیم.
حاجیه شیدایی در این وبینار برای بهبود و افزایش توان یادگیری دانشجویان گفت: این اصل سه گانه باید هنگام مطالعه رعایت شود: ۱)اصولی که هنگام مطالعه باید رعایت کرد. ۲) اصولی که قبل از مطالعه باید رعایت کرد. ۳)اصولی که بعد از مطالعه رعایت کرد زیرا تنها با رعایت این اصول است که میتوانید بهتر بیاموزید و از وقت حداکثر استفاده را ببرید.
وی گفت: تحقیقات انجامشده روی افراد مختلف نشان میدهد بازده مطالعه در دانشآموزان بسیار متفاوت است. بررسی علل این تفاوتها نشان داده علت اصلی این امر آن است که برخی دانشآموزان از فنون و مهارتهای لازم برای مطالعه آگاهی دارند و آنها را نیز به کار میبرند، در حالی که اغلب آنها از مهارتهای لازم آگاهی ندارند یا اگر اطلاع دارند از آنها استفاده نمیکنند و به اهمیت کاربرد آن واقف نیستند. یکی از مهمترین این مهارتها استفاده مفید از زمان یا همان «برنامهریزی» است. هدف از برنامهریزی، تحت کنترل درآوردن زمان و استفاده مفیدتر از آن است. فرد با برنامهریزی صحیح میتواند به میزان قابل توجهی در وقت صرفهجویی کند و از وقتهای اضافه نیز برای انجام کارهای مورد علاقه خود مانند گردش با دوستان یا تماشای فیلم استفاده کند. هدف از برنامهریزی هم جلوگیری از انباشتگی دروس، عقبماندن از کارها، یاس و دلزدگی از کار و درس و نبود اعتماد به نفس است که وجود چنین مواردی به اضطراب و فشار بر حافظه منجر خواهد شد.