Aa
تاریخ : سه شنبه 30 ارديبهشت 1399
کد 2146

ویروس کرونا هنوز خطرناک است و مردم همچنان باید رعایت کنند

به گزارش روابط عمومی، رئیس دانشکده در خصوص وضعیت موجود گفت: شهرستان مراغه، اواخر اسفندماه از شدت شیوع بیماری کرونا عبور کرده و اینک در وضع سفید نیست ولی در شرایط پایداری نسبی قرار دارد. در این مدت خیّران مراغه سنگ تمام گذاشتند و مراغه از این نظر، بهترین وضعیت را در استان دارد. تجهیز آزمایشگاه علوم پزشکی مراغه به دستگاه تست کرونا، از دستاوردهای این دوره بوده است.
دکتر تنومند ادامه داد: بعد از گزارش اولین مورد مبتلایی در کشور، همه دانشکده ها بصورت آماده باش قرار گرفتند. براساس دستور وزارت بهداشت، مرخصی تمامی مسئولین، پرسنل و کارکنان دانشکده های علوم پزشکی لغو شده و همچنان لغو می باشد. اولین اقدامی که در سطح وزارتخانه صورت گرفت توجیه دانشگاه ها بصورت ویدئو کنفرانس بود که وزیر بهداشت، معاون بهداشتی و معاون درمان توجیه خود را برای مقابله احتمالی و دستورالعمل های لازم برای اقدام به دانشگاه ها اعلام کرده اند تا دانشگاه ها با آن دستورالعمل ها در بخش های مختلف عمل کنند که دانشکده علوم پزشکی مراغه طبق آن دستورالعمل ها به دلیل تسلط بر محیط و همکاری بین سازمانی اقداماتش را شروع کرد.

وی ضافه کرد: اولین اقدامی که توسط دانشکده علوم پزشکی مراغه صورت گرفت، اطلاع رسانی بین همه اقشار مختلف مردم با همکاری سایر نهادها، ادارات و سازمان های درون شهری بود.
اقدامات دانشکده در چندین بخش یا به عبارت بهتر میتوان گفت بدنبال فعالیت های شبانه روزی چندین کمیته در حال انجام بوده و در حال اجراست. اولین کمیته به حوزه درمان اختصاص دارد که با استدلال و دلایل تحلیلی به سه فاز عملیاتی متناسب با شرایط خاص محیطی رسید. در مرحله اول ۵۵ تخت ویژه را در دو بخش مجزا در بیمارستان امیرالمومنین با ۱۲ تخت ICU و سی تی اسکن با دسترسی های جداگانه تجهیز و در بیمارستان ایزوله کردیم.
رئیس دانشکده افزود: در فاز دوم پیش بینی شد اگر تعداد بیمار بیشتر شود، دو بخش دیگر به فضای در نظر گرفته شده اضافه شده و تخت بیمارستانی ویژه برای کرونا به ۱۲۰ و تخت ICU به ۱۷ مورد افزایش یابد. در فاز سوم قرار بر این شد در صورت شدت شیوع بیماری و ضرورت نیاز، کل تخت های دو بیمارستان امیرالمومنین و سینا تخلیه شده و حدود ۲۵۰ تخت به بیماران کرونایی اختصاص یابد و سایر بیماران اورژانسی با تدابیر ویژه در سایر قسمت های دانشکده مدیریت گردد و در کنار این فضاها، نقاهتگاه ویژه ای با مشارکت ارتش آماده گردید که خداروشکر تا به امروز نیازی به استفاده از آن نبوده است.
ایشان گفت: بنابراین امکانات اختصاصی به فاز دوم، تا به امروز کافی بوده و شدت بیماری در این مرحله متوقف بوده و این وضعیت به شرایط پایداری رسیده است.
با تدابیر و اقدامات صورت گرفته نه تنها پاسخگوی بیماران شهر مراغه بودیم بلکه تمام بیماران از شهرستان های همجوار نیز مراجعه میکرده اند و پاسخگوی آنها نیز بدون هیچ گونه کمبود امکانات و مشکلی بودیم.

دکتر تنومند گفت: بخش دیگری که خیلی تاثیر گذار بود کمیته پیشتیبانی بود که تشکیل شده از معاون مالی دانشکده و مدیران ذیربط، مدیر غذا و دارو و سایر کارکنان در این زمینه مسئولیت تامین و فراهم کردن مواد و تجهیزات لوازم بهداشتی و پزشکی برای کادردرمان و افرادی که در خط مبارزه با کرونا هستند که خوشبختانه دانشکده علوم پزشکی مراغه توانست با سرعت بیشتر این اقلام و تجهیزات را تامین کند که جا دارد در این زمینه از همکاری خیرین نیکوکار و یاری رسان که با کوچکترین پیام رسانی اقدام به همکاری در این زمینه را داشتند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

رئیس دانشکده در خصوص دستگاه آزمیشگاه مولکولی در مراغه گفت:  آزمایش تشخیص مولکولی بیمار یهای عفونی و ژنتیکی، جزء آزمایش های با تکنولوژی پیشرفته های – تک بوده و فوق تخصصی است و برای تشخیص اختلالات ژنتیکی و بیماریهایی که در شرایط عادی با روش های آسان قابل تشخیص نیستند صورت میگیرد.

وی افزود: دانشکده علوم پزشکی مراغه در آزمایشگاه تحقیقاتی خود، پتانسیل انتقال این دستگاه را هم از لحاظ تجهیزات و هم نیروی انسانی متخصص داشت. بنابر این ما در دانشکده تصمیم گرفتیم که اعلام آمادگی خود را به وزارت بهداشت پیشنهاد داده. وزارت بهداشت هم به خاطر ضرورت موضوع، بررسی فوری داشته و شرایط را تأیید کرد و انستیتو پاستور تهران که اولین مرکز آزمایش کشور را در ابتدای شیوع کرونا بر عهده داشت دو نفر را که قبلاً تجهیز آزمایشگاه مولکولی تبریز را تأیید کرده بودند به مراغه فرستاد و آنها بعد از یک سری آزمایش های تمرینی و اتخاذ تدابیری برای تبادل اطلاعات، تأیید کردند و اینک تست های کرونای مراغه که قبلاً به تبریز و قبل از آن به تهران فرستاده میشد، در مراغه صورت میگیرد و بعد از چند ساعت نتایج تست ها مشخص میشوند.

رئیس دانشکده ادامه داد: نکته بارزی که میتوان در این مورد گفت، این است که ما تا به امروز فقط نمونه های مراغه را آزمایش کردیم ولی این آمادگی را داریم  
که تست های منطقه را پوشش دهیم، وزارت بهداشت هم از این موضوع استقبال می کند و انستیتو پاستور در صورت آماده بودن تجهیزات اولیه، محصولات مصرفی را رایگان در اختیار ما قرار میدهد. از نظر ظرفیت تست مولکولی، در شرایط موجود میتوان ۸۰ تست را در روز انجام داد ولی نمونه های ما در روز حداکثر۲۰ مورد بوده است.
 
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 30 ارديبهشت 1399
  • تعداد بازدید 92

اخبار

پیام تسلیت رئیس دانشکده به مناسبت شهادت رئیس جمهور مردمی

1403/02/31

ارتقاء رتبه علمی عضو هیات علمی گروه بهداشت محیط دانشکده به دانشیاری

1403/02/30

جلسه هم اندیشی و پیگیری مسائل بیمارستان سینا برگزار شد

1403/02/30

ارتقاء رتبه علمی عضو هیات علمی گروه پیش بالینی دانشکده به دانشیاری

1403/02/30

اسامی پذیرفته شدگان آزمون پذیرش بهورزی مورخ۱۴۰۲/۱۲/۲۵

1403/02/29

افزایش موالید بین مادران بالای ۳۵ سال مراغه

1403/02/28

احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مراغه معطل تملک زمین مجاور است

1403/02/28

برگزاری سومین جلسه دوره آموزشی تربیت رابط مربی از بین رابطین منتخب مراکز و پایگاههای شهری شهرستان مراغه

1403/02/27

کمیته هماهنگی اعزام زائرین حج تمتع 1403 برگزار شد

1403/02/26

حضور سرزده فرماندار مراغه در بین دانشجویان دانشکده علوم پزشکی مراغه

1403/02/26

ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان و سیار در مدارس به مناسبت هفته سلامت سال 1403

1403/02/25

اطلاعیه پذیرفته شدگان آزمون بکارگیری نیروی شرکتی کارشناس مراقب سلامت مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۴جهت تشکیل پرونده گزینشی

1403/02/23

اولین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت سال ۱۴۰۳ دانشکده برگزار شد

1403/02/22

همایش خیرین عرصه سلامت شهرستان مراغه برگزار شد

1403/02/22

تجلیل از ماماهای دانشکده علوم پزشکی مراغه در روز جهانی ماما

1403/02/16