Aa
تاریخ : سه شنبه 22 اسفند 1396
کد 1365

با حضور فعالان حوزه سلامت/اولین مجمع سلامت شهرستان مراغه برگزار شد

در این همایش، مدیرکل مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم توسعه بخش های بهداشتی و درمانی با بهره گیری از ظرفیت های مردمی گفت: اجتماعی شدن سلامت و جلب مشارکت های مردمی رویکرد وزارت بهداشت و مهم ترین راهکار برای توسعه این بخش است.
دکتر محمدمهدی گلمکانی در اولین مجمع سلامت شهرستان مراغه گفت: هدف از توسعه مسئولیت اجتماعی درگیر شدن سازمان‌ها در بحث درمان و مسایل بهداشتی نیست بلکه باید در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سلامت مشارکت داشته باشند.
 
ایشان افزود: مسئولیت پذیری و مشارکت فعال در بخش سلامت، نیازمند مشارکت فعال همه دستگاه های اجرایی، خیران بخش سلامت و آحاد جامعه است.
 
ایشان ادامه داد: مسئولیت‌پذیری، مسئولیت اجتماعی و مشارکت ازجمله ارکان سلامت است که همواره مورد تأکید قرار گرفته است.
 
مدیرکل مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر در سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:از آنجا که دو مساله امنیت و سلامت از دغدغه‌های نظام‌های سیاسی است، باید تلاش کنیم همه دستگاه‌های موجود در بحث سلامت دخالت کنند.
 
دکتر محمدمهدی گلمکانی اضافه کرد: اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 100 درصد منابع خود را در اختیار سلامت قرار دهد تنها 20 درصد نیازهای سلامت جامعه را پاسخ می‌دهد ، بر همین اساس حضور دستگاه‌ها و اجرای مسئولیت اجتماعی آن‌ها در قبال سلامت ضروری است.
 
مدیرکل مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر در سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تشکیل مجمع و کانون‌های سلامت در استان‌ها، شهرستان‌ها و محله‌ها گفت: کانون محله‌ها نقطه شروع مشارکت ساختارمند است که به دنبال ظرفیت شناسی و ایجاد زمینه لازم برای فعالیت‌هاست.
 
دکتر گلمکانی ادامه داد: دستگاه های اجرایی و خدمات رسان برای توسعه و ارتقای بخش سلامت جامعه، به ارائه راهکارها و برنامه ریزی های مدون در این بخش اقدام کنند تا توسعه این حوزه در تمامی ابعاد محقق شود.
 
معاون استاندار و فرماندار شهرستان مراغه نیز در این همایش با اشاره به لزوم توجه به بخش بهداشت و درمان گفت: سلامت به عنوان محور اصلی توسعه و رشد جامعه همواره مورد تاکید رهبری و دولت تدبیر و امید بوده و از این رو حمایت از این بخش ضروری است.
 
مهندس ظفر محمدی ادامه داد: تشکیل بخش های مختلف سلامت در ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستانی در راستای توسعه بخش سلامت جامعه مورد اهتمام قرار می گیرد.
 
ایشان ادامه داد: اصلاح سبک زندگی جوانان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، جسمی و روانی ضروری و حیاتی است.
 
در بخش دیگری از این همایش، رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز با اشاره به لزوم اجتماعی کردن سلامت در جامعه گفت: بهره گیری از ظرفیت های مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد در بخش بهداشت و درمان از رویکردهای دولت تدبیر و امید برای ارتقای شاخص های سلامت است.
 
دکتر علی جنتی ادامه داد: با توجه به تغییر الگوی بیماری، از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر، تلاش در بخش پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه از ضرورت های بخش بهداشت و درمان بوده و این امر نیازمند جذب و جلب مشارکت های مردمی در این حوزه است.
 
ایشان گفت: اجرای طرح غربالگری بیماری های واگیر موسوم به 'ایراپن' با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بهداشتی جهانی در مراغه به عنوان یکی از طرح های موفق در راستای سنجش بیماری های غیرواگیر بود.
 
وی با اشاره به اجرای طرح های عمرانی در بخش بهداشت و درمان این شهرستان اضافه کرد: خیران بخش سلامت در سال های اخیر نقش مهمی در توسعه زیرساخت های این بخش داشته اند.
 
دکتر علی جنتی با بیان اینکه هم اکنون 84 هزار مترمربع زیرساخت های بهداشتی و درمانی در این شهرستان در حال ساخت است، گفت: این طرح ها توسط دانشکده علوم پزشکی و خیران سلامت این شهرستان در حال اجراست و بزودی به بهره برداری می رسند.
 
وی افزود: ایجاد بخش های جراحی قلب، آنژیوگرافی، بزرگترین مرکز سرطان شمالغرب کشور و بخش های مختلف مراقبت های ویژه از جمله اقدامات انجام شده در راستای تبدیل این شهرستان به قطب درمان جنوب آذربایجان شرقی است.
 
ایشان گفت: ارتقای سطح علمی و پژوهشی این دانشکده در کنار بهره مند ساختن تمامی روستاهای این شهرستان از خدمات خانه های بهداشت روستایی نیز در راستای توسعه بخش بهداشت و درمان این شهرستان انجام شده است.
 
 گفتنی ست این مجمع با حضور مدیر کل مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت وزارت بهداشت، دادستان، معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه، مدیران استانی و روسای ادارات شهرستانی، خیرین سلامت ، سازمان های مردم نهاد و فعالان حوزه سلامت شهرستان مراغه برگزار شد.

در پایان این مراسم از ادارات ، خیرین سلامت، سازمان های مردم نهاد و سایر فعالان حوزه سلامت با اهدای تندیس مجمع تجلیل شد.
 
در حاشیه این همایش معاونت های دانشکده علوم پزشکی مراغه و سازمان های مردم نهاد با برپایی غرفه دستاوردهای  خود را در حوزه سلامت را به نمایش گذاشتند.
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 22 اسفند 1396
  • تعداد بازدید 207

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع آسیب های تک فرزندی و بی فرزندی

1403/04/13

از کارشناسان فعال دانشکده علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت تجلیل شد

1403/04/13

اسامی پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره آزمون پذیرش بهورزی مورخ1402/12/25

1403/04/11

تجهیز آزمایشگاه مرکزی مراغه به دستگاه‌های پیشرفته

1403/04/07

حضور معاون توسعه دانشکده به همراه معاون توسعه وزارت بهداشت در سازمان برنامه بودجه کشور

1403/04/06

فرزند سیزدهم مرد ۷۱ ساله اهل هشترود متولد شد

1403/04/02

تمجید ارزیابان بین المللی از برنامه شهر سالم و ایمن مراغه

1403/03/27

فراخوان دعوت به همکاری:

1403/03/26

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با سامانه TTAC

1403/03/26

اطلاعیه زمان بندی مصاحبه  پذیرفته شدگان آزمون پذیرش بهورزی مورخه 1402/12/25

1403/03/23

دانشکده علوم پزشکی مراغه رتبه 12 کارنامه جوانی جمعیت را بین 63 دانشگاه/دانشکده کشور کسب کرد

1403/03/21

پنج ماموریت اورژانس مراغه در سال گذشته با انتقال هوایی بوده است

1403/03/17

نامگذاری مرکز جامع خدمات سلامت دانشکده به نام شهید رحمتی

1403/03/16

معاون وزیر: دریافتی دستیاران پزشکی در دولت سیزدهم هشت برابر شد

1403/03/08

افتتاح ۲ طرح حوزه سلامت مراغه با حضور معاون وزیر بهداشت

1403/03/08