نام و نام خانوادگی مسئول روابط عمومی :
حسین آفتابی – فوق لیسانس ادبیات فارسی
شرح وظايف و تشکيلات روابط عمومي
با بررسي تعاريف مربوط به روابط عمومي، مي توان گفت که مهمترين وظيفه روابط عمومي،شناخت افکار عمومي و نفوذ در آن برای جلب رضايت افکار عمومي از سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بيرون از سازمان دنبال مي شود. بي ترديد،اين وظيفه، در قالب مجموعه ای از فعاليتهای ارتباطي صورت مي گيريد که تحت عناوين نسبتاً ثابتي شامل ارتباط با رسانه ها و سازمانها، ارتباط مردمي، پژوهش، آموزش، برنامه ريزی، انتشارات، امور فرهنگي و نمايشگاهها، سنجش افکار و پشتيباني از آنها ياد مي شود.
شرح وظايف :
الف ) ارتباطات
ب ) امور فرهنگي و نمايشگاهها
ج ) انتشارات
د ) سنجش افکار
و ) آموزش ، پژوهش و برنامه ريزی
· سياستگذاری،برنامه ريزی و کاربرد شيوه ها و برنامه های مناسب برای انعکاس اهداف،سياستها، فعاليتها، برنامه ها، کارکردها و مواضع سازمان به مخاطبان، رسانه ها و جامعه؛
· گرد آوری، جمع بندی و تحليل نظرها و ديدگاههای مردم، نخبگان و رسانه ها در زمينه فعاليتهای سازمان و ارايه آن به مديريت؛
· تلاش برای تقويت هر چه بيشتر روحيه تفاهم بين کارکنان و مديران و هميت سازماني و زمينه سازی برای برقراری ارتباطات بين آنان؛
· اعلان مواضع سازمان؛
· عضويت و شرکت در جلسه های مهم سازمان به منظور آگاهي از سياستها، خط مشي ها، برنامه ها و روند فعاليتها ونيز آگاهي از نتايج ساير نشستها و گردهم آيي ها و جلسه ها؛
· تدوين " تقويم جامع ارتباطات سازماني" در قالب ملاقاتها و بازديدهاي مسئولان سازمان با شخصيتهاي حقيقي و حقوقي،كاركنان و اقشار مختلف مردم با هدف تداوم و گسترش اصولي و تلطيف روابط و تنظيم افكار عمومي؛
· تدارك تمهيدات و اقدامات لازم براي راهنمايي ارباب رجوع و تسهيل دسترسي به مراكز و مسئولان سازمان؛
· برنامه ريزي و اطلاع رساني به مردم درباره عملكرد سازمان به انگيزه تنوير افكار عمومي؛
· تدوين برنامه سالانه مصاحبه هاي مسئولان سازمان با مطبوعات متناسب با اولويتهاي سازماني و نيازهاي افكار عمومي؛
· تهيه و تنظيم اطلاعات پايه اي از سازمان براي ارايه به مراجعان و ميهمانان سازمان به زبانهاي مختلف؛
· ايجاد ارتباط احسن با مطبوعات، راديو، تلويزيون و خبرگزاري های رسمي جمهوری اسلامي و بهره برداري بهينه از آنها براي اطلاع رساني به مردم.
ب) امور فرهنگي و نمايشگاهها
· مشاركت در برگزاري سمينارها و گردهم آيي هاي تخصصي و عمومي درون سازماني؛
· پوشش تبليغي ساختمانها و فضاهاي عمومي سازمان در تعظيم ايام و مناسبتهاي ويژه؛
· تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضاسازي فرهنگي، تبليغي در ساختمانها و محوطه ها؛
· مديريت نمايشگاهها (سالانه ، دايمي و ...) در خارج و داخل سازمان با همكاري و مشاركت مراكز مربوط؛
· طراحي و توليد هداياي تبليغاتي براي اهدا به مخاطبان (متناسب با سلايق و علايق قشرها)؛
· تهيه، تدوين و اجراي نظامنامه و تقويم مراسم داخل سازمان؛
· راه اندازي و اداره موزه و اتاق افتخارات سازمان؛
· ترتيب دادن برنامه هاي بازديد كاركنان از طرحهاي شاخص سازمان؛
· توليد و سفارش ساخت آگهي هاي تلويزيوني (تيزر) و فيلمهاي مورد نياز براي تبليغ عملكرد و مستندسازي سازمان؛
· همكاري با فرهنگسراها به منظور توسعه فرهنگ سازمان با برگزاري جشنواره عكس، نقاشي و مقاله نويسي بين دانش آموزان درباره سازمان.
ج) انتشارات
· تدوين كتب، جزوهها و تهيه مواد انتشاراتي به منظور معرفي سازمان؛
· گردآوري و نشر اطلاعات و اخبار و گزارشهاي مربوط به سياستها، فعاليتها، طرحها و برنامه ها با شيوهها و قالبهاي موثر و مناسب؛
· طراحي، تنظيم و تدوين نظامنامه اشتراك، تأمين و توزيع نشريات و مطبوعات برونسازماني و نظارت بر حسن اجراي آن؛
· تدوين و انتشار خلاصه عملكرد سالانه سازمان براي ارايه به افكار عمومي؛
· گردآوري و توليد مجموعههاي موردي و ادواري به صورت موضوعي در قلمروهاي موردنياز مديران و كاركنان سازمان با استفاده از منابع مختلف از جمله مطبوعات كشور و همكاري با ساير حوزه ها در انتشار اين موارد؛
· انتشار نشريه داخلي و برونسازماني سازمان؛
· نظارت بر نحوه انتشار نشريات در سازمان.
د)سنجش افكار
· تهيه گزارشهاي تحليلي ادواري (هفتگي/ ماهانه/ فصلي/ سالانه) از افكار عمومي داخل و خارج از سازمان براي ارايه به مديريت؛
· نقد و بررسي و تحليل بازتاب فعاليتهاي سازمان در نظر اقشار مردم بويژه نخبگان، رسانهها و دستگاهها از يكسو و مديران و كاركنان از سوي ديگر و ارايه گزارش آن به مديريت؛
· سنجش افكار عمومي درونسازماني به منظور بازاريابي مسائل و ارايه راهكارهاي مناسب به مديريت؛
· طراحي و اجراي نظام گردآوري پيشنهادهاي كاركنان به منظور ترغيب كاركنان به مشاركت هرچه موثرتر در بهبود جريان امور سازمان؛
· تحليل محتواي مطبوعات به صورت ماهانه، فصلي و سالانه و ارايه نتايج آن به مديريت.
و) آموزش، پژوهش و برنامهريزي
· تهيه گزارشهاي عملكرد دورهاي از فعاليتهاي روابطعمومي؛
· نوآوري، خلاقيت و طراحي فعاليتهاي جديد در قلمرو وظايف روابط عمومي؛
· نظارت و ارزيابي فعاليتها و اعمال نتايج حاصل در برنامهها و فعاليتهاي آتي؛
· تهيه و تدوين برنامه و بودجه سالانه؛
· برنامهريزي، برآورد و پيگيري براي دريافت اعتبارات مورد نياز روابط عمومي بر اساس برنامه عمل سالانه؛
· طراحي و برنامهريزي براي ارتقاي كليه اموري كه به رشد كمي و كيفي ارتباط و همدلي بين سازمان و مردم و دستگاهها و مديران و كاركنان با يكديگر بيانجامد؛
· شركت دادن كاركنان در دورههاي آموزشي متناسب با فعاليتهاي آنان؛
· برنامهريزي و اجراي دورههاي آموزشي كوتاهمدت و مقطعدار روابط عمومي؛
· برگزاري همايش آموزشي براي آشنايي كاركنان روابطعمومي با جديدترين دستاوردهاي علوم ارتباطات و روابط عمومي؛
· سياستگزاري، هدايت و نظارت بر عملكرد واحدهاي تابعه روابط عمومي.