Aa
تاریخ : يکشنبه 19 شهريور 1402
کد 3161

نشست تخصصی حمایت از جنین و تعالی خانواده به میزبانی دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد

نشست تخصصی حمایت از جنین و تعالی خانواده، از سلسله نشست های تخصصی فقه، حقوق و اخلاق پزشکی کشور به میزبانی اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشکده علوم پزشکی مراغه در تاریخ 18 شهریور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی؛ در ابتدای جلسه دکتر الهویردی ارجمند ریاست دانشکده علوم پزشکی مراغه به تبیین اهداف برگزاری این نشست علمی پرداخت. وی عنوان کرد که موضوع حمایت از جنین و آشنایی با ابعاد مختلف حقوقی و اخلاقی آن با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در سال 1400 ابلاغ شد اهمیت دارد و لازم است که تمامی دست اندرکاران و همکاران حوزه سلامت با ابعاد حقوقی، اخلاقی و اخلاق پزشکی مقوله جنین، سقط جنین و بقای جنین آشنا شوند. وی افزود با افزایش دانش و آگاهی در خصوص ابعاد مختلف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قادر خواهیم بود که در اجرایی سازی این قانون گام های موثرتری برداریم.
 
دکتر محمود عباسی، استاد مدعو ویژه این نشست علمی، ریاست مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ریاست انجمن علمی حقوق پزشکی ایران  و ریاست اندیشکده بین المللی کرامت انسانی را عهده دار است. وی در آغاز مباحث علمی به نقش آموزه های حقوقی و اخلاقی در پیشگیری از جرایم و تخلفات پزشکی اشاره نمود. چارچوب کلی منشور اخلاق پزشکی و اجزای کنترل و نظارت اخلاقی و اهمیت توجه به این ابعاد در ادارات بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه ها از دیگر مباحث مطرح شده توسط دکتر عباسی بود.
 
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به آسیب شناسی علل و عوامل ارتکاب جرایم و تخلفات پزشکی پرداخت و راهکار های مناسب پیشگیری را برشمرد. وی همچنین با اشاره به تعدادی از مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توجه به افزایش نرخ باروری را از اهداف مهم و ارزشمند بیان کرد و عنوان نمود که ابعاد نوآورانه این قانون در راستای اهداف جوانی جمعیت درخور توجه است. در ادامه ایرادات و ابهامات در جرم انگاری ها و ضمانت اجراهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز توسط ایشان تشریح شد. عباسی افزود که سنجش میزان اجرایی سازی و کارآمدی برخی مشوق های پیش بینی شده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به نظارت شفاف و تبیین رسانه ای ستادملی جمعیت، منوط است.
 
رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران افزود: در صورت ضرورت توسل به نظام کیفری در قانون مذکور هم می بایست تدابیر تشویقی، پیشگیرانه و عنداللزوم محرومیت های رفاهی غیرکیفری بر وضع ضمانت اجراهای کیفری ناسازگار با ماهیت فرزندآوری و افزایش جمعیت ترجیح داده شود و دستورالعمل اجرای قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت با هدف شفاف سازی، هم افزایی و تعیین تکالیف کلیه سطوح نهادها و دستگاه ها و تحقق اهداف این قانون، می بایست با فوریت تدوین و ابلاغ گردد.
 
حجت الاسلام دکتر سید طاها مرقاتی خویی، استاد دانشگاه تهران و متخصص فقه پزشکی در بخش دوم این نشست، باروری های پزشکی از دیدگاه فقه اسلامی را تشریح نمود. مرقاتی به تشریح اصطلاحات تخصصی از جمله اهدای جنین، رحم جایگزین، اهدای گامت و ... پرداخت و ضمن شرح آیین نامه اجرایی قانون مصوب 1383 در خصوص انتقال‌جنین‌های حاصله از تلقیح خارج از رحم زوجهای قانونی و شرعی، در خصوص چگونگی استیفای ارث کودکان تولد یافته از اهدای جنین نیز توضیحاتی ارائه کرد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص راهکارهای ارث کودکان ناشی از اهدا نیز مباحث علمی و حقوقی مربوط را مطرح نمود. در این زمینه وی عنوان کرد راه کارهایی که تاکنون ارائه شده هیچ کدام مفهوم ارث را ندارند و صرفا پشتیبانی مادی است از کودک متولد شده از طریق اهدای جنین، مانند وصیت در حد ثلث و یا بیمه عمر و یا عُمری کردن بخشی از اموال غیر منقول. مرقاتی روشهای ارث بری در فقه اسلامی که بر دو دسته نسبی و سببی هستند را تشریح کرد و فرضیه هایی را در خصوص ارث کودکان ناشی از اهدا مطرح و به آنها پاسخ داد.
 
دکتر آرین قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشگر پسادکترای حقوق کودک در بخش سوم این نشست در خصوص تحولات گفتمانی حقوق کودک و گفتمان های سه گانه نگرش به حقوق کودک توضیحاتی ارائه نمود. موضوع حق بر بقا و رشد به معنای عام و خاص آن و سند مورد تاکید کنوانسیون بین المللی حقوق کودک از دیگر بخش های مورد تمرکز این قسمت از نشست بود.
 
قاسمی عنوان نمود که حق بر بقا و رشد، حق بر مشارکت، حق بر حمایت، و مسئولیت در قبال حقوق کودک از اجزای بدنه حقوق کودک در سپهر کنوانسیون مذکور می باشد. همچنین وی حق بر بهداشت و سلامت در مراحل پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از تولد که از جمله حقوق بقا و رشد کودک می باشد را تشریح نمود.
 
دکتر صدیقه صلواتی، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی مراغه و متخصص سیاستگذاری سلامت در بخش چهارم نشست به تحلیل سیاستهای جمعیتی ایران در طی هفتاد سال گذشته پرداخت. وی ضمن اشاره به مفاهیم خانواده و تعریف اجزای تعالی خانواده، به ضرورت توجه به هر دو مقوله فرزند آوری و پرورش فرزندان سالم در سیاستهای جمعیتی جوامع اشاره کرد.
 
دسته بندی انواع سیاست های جمعیتی و بررسی راهبردهای کلان و خرد پیشین کشور در خصوص کاهش و افزایش نرخ باروری در طی سالیان گذشته از دیگر مباحث مطرح شده توسط ایشان بود. صلواتی ضمن بیان نکات مثبت قانون حمایت از خانواده و تعالی جمعیت مصوب  سال1400، آسیب شناسی کوتاهی را با تکیه بر شواهد علمی برای این قانون و با تمرکز بر خدمات سلامت باروری، غربالگری و سقط درمانی ارائه نمود.
در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار و اساتید حاضر پاسخگوی ابهامات و سوالات شرکت کنندگان بودند.
 
دکتر رقیه رستمی رئیس اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشکده علوم پزشکی مراغه بیان داشت که مشارکت کنندگان در این نشست مدیران و کارشناسان ادارات بازرسی و پاسخگویی به شکایات کلان منطقه دو آمایشی از دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تبریز، ارومیه، اردبیل، خوی، سراب و خلخال بودند.
 
همچنین مسئولان امور بانوان ادارات شهرستان مراغه و جمعی از مدیران و کارشناسان معاونت های تابعه دانشکده در این نشست حاضر بودند. وی برگزاری نشست های علمی با حضور متخصصان و اساتید صاحبنظر ملی و بین المللی  در دانشکده را در راستای جریان سازی گفتمان علمی در واحدهای ستادی دانشکده علوم پزشکی امری مهم و ضروری بر شمردند و عنوان کردند که اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشکده دومین نشست علمی خود را در سال جاری با حضور اساتید از دانشگاه های مطرح کشور برگزار کرده است.


























 
 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 19 شهريور 1402
  • تعداد بازدید 137
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

اطلاعیه پذیرفته شدگان آزمون بکارگیری نیروی شرکتی کارشناس مراقب سلامت مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۴جهت تشکیل پرونده گزینشی

1403/02/23

اولین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت سال ۱۴۰۳ دانشکده برگزار شد

1403/02/22

همایش خیرین عرصه سلامت شهرستان مراغه برگزار شد

1403/02/22

تجلیل از ماماهای دانشکده علوم پزشکی مراغه در روز جهانی ماما

1403/02/16

اجرای مرحله اول عملیات واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در روستاهای سیاری شهرستان مراغه

1403/02/14

حضور معاون آموزشی،پژوهشی و دانشجویی و مدیر مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی دانشکده علوم پزشکی مراغه در بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی و هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری

1403/02/12

دانشکده علوم پزشکی مراغه میزبان نهمین نشست هم اندیشی معاونت های توسعه مدیریت و منابع کلان منطقه دو کشور

1403/02/12

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه طی پیامی هفته گرامیداشت معلم و استاد را تبریک گفت

1403/02/12

تکمیل و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی در در حال اجراست

1403/02/09

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه ملی، توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه است

1403/02/08

عملیاتی شدن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و ساماندهی نیروی انسانی در مراغه

1403/02/05

دیدار هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه با فرمانده سپاه ناحیه مراغه

1403/02/04

از کارشناسان آزمایشگاه های حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه تجلیل شد

1403/02/03

لیست پذیرفته‌شدگان آزمون مراقب سلامت شرکت تعاونی ۱۲۹۱ مورخ ۲۴ اسفند ماه

1403/02/01

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29