Aa
تاریخ : سه شنبه 13 تير 1402
کد 3069

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه:

اهدا عضو قله ارزش های انسانی است

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه رئیس دانشکده با بیان اینکه امروزه اهمیت موضوع اهدا و پیوند اعضا برای همه روشن است گفت: گسترش فرهنگ اهدا عضو نیازمند تلاش جمعی است.

 
اللهوردی ارجمند افزود: پیوند عضو در کشور ما از موضوعات نوپا است که در حال فراگیری و جدی شدن است ولی دارای مسائل خاص خود مانند مسائل اعتقادی است که این امر نیاز به فرهنگ سازی گسترده و زمان بر است.
 
وی ادامه داد: اگر برای خانواده‌ای قبل از این که مصیبتی اتفاق بیفتد با مقوله اهدای عضو آشنایی داشته باشد، برای رضایت گرفتن از آنها بسیار کمک کننده است،  باید این فرهنگ سازی به صورت مداوم اتفاق بیفتد تا فرهنگ اهدای عضو در جامعه نهادینه شود.
 
وی اذعان کرد: همکارانمان در مجموعه نظام سلامت در سخت ترین لحظات در کنار اولیا و خانواده بیمار مرگ مغزی هستند تا با اهدا عضو عزیزانشان تصمیمی سخت اما خدا پسندانه بگیرند.
 
دکتر ارجمند ادامه داد: هر چند سالانه با رشد چند درصدی در خصوص رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی روبه‌رو هستیم ولی در مجموع  فرهنگ‌سازی بیش از پیش در رسانه‌ها موجب می شود تا این قبیل فعالیت‌های انسان‌ دوستانه و زندگی‌بخش در جامعه گسترش یابد.هرکس و در هر سن می‌تواند در صورت بروز مرگ مغزی و با رضایت بستگان، اهداکننده عضو باشد، شرایط پزشکی فرد در زمان مرگ مغزی، تعیین‌کننده قابلیت وی برای اهدا خواهد بود.
 
وی افزود: برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به‌صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت "کارت اهدای عضو " اعلام می‌کنند، اما در صورت تأیید مرگ مغزی توسط پزشکان و پزشکی قانونی در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود در این فرایند خانواده اهداکننده و گیرنده عضو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.
 
وی در پایان گفت: اهدای عضو، ماجرای عاشقی است؛ داستان قرب الهی است؛ سرگذشت خانواده‌های ایثارگری است که با گذشتن از اعضای کالبد عزیزانشان، ناامیدی مطلق همنوعان نیازمند به عضوشان را به لحظاتی سرشار از امید و اعتقاد تبدیل می‌کنند و شادی وصف‌ناپذیر این درماندگان را به نظاره می‌نشینند و الحق که چه دشوار است این تصمیم، چه مصمم است این اراده وصف‌ناپذیر و چه آزمون الهی غریبی را با سربلندی پشت سر می‌گذارند.
 
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه  از ابتدای سال ۹۸ یازده مورد اهدای عضو در این  شهرستان صورت گرفته است و به نظر می‌رسد این سنت حسنه تا حدودی فرهنگ‌سازی شده است و همشهریان عزیز مراغه‌ای در این امر خیر پیشگام هستند.
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 13 تير 1402
  • تعداد بازدید 84
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه ملی، توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه است

1403/02/08

عملیاتی شدن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و ساماندهی نیروی انسانی در مراغه

1403/02/05

دیدار هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه با فرمانده سپاه ناحیه مراغه

1403/02/04

از کارشناسان آزمایشگاه های حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه تجلیل شد

1403/02/03

لیست پذیرفته‌شدگان آزمون مراقب سلامت شرکت تعاونی ۱۲۹۱ مورخ ۲۴ اسفند ماه

1403/02/01

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29

🔸پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

1403/01/29

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20

91 درصد نوجوانان مراغه ای طی سال گذشته از خدمات بهداشتی تعریف شده گروه سنی خود بهره مند شدند

1403/01/19

نجات جان یک نوزاد دیگر با کمک مرکز مردمی نفس مراغه

1403/01/19