Aa
تاریخ : شنبه 14 آبان 1401
کد 2697

جراح و متخصص زنان و زایمان؛

زایمان «بدون‌درد» بهترین روش برای زایمان زنان باردار است

یکی از برنامه های هشت گانه طرح تحول سلامت توجه به بحث زایمان طبیعی است. برنامه ای که نظام سلامت اهمیت خاصی برای آن در نظر گرفته است.
بر این اساس مصاحبه ای با دکتر شیرین فرهودی عضو هیات علمی دانشکده و جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی داشتیم تا ابعاد این موضوع بیش از پیش روشن شود.
دکتر شیرین فرهودی گفت: قانون جوانی جمعیت پیرو طرح سلامت، موضوع اهمیت زایمان طبیعی را طرح کرده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه گفت: اقداماتی در سال‌های اخیر برای ترویج زایمان طبیعی صورت گرفته است که شامل بهينه سازي و بازسازي فضاي فيزيکي بلوک‌هاي زايمان، فرهنگ سازی و آموزش برای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت زایمان یعنی مادران باردار را شامل می شود که با هدف کاهش ده درصدی سزارین است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر با اجرایی  شدن سیستم LDR و ایجاد واحدهای تک نفره زایمان طبیعی، همه مراحل دریک اتاق و به صورت اختصاصي انجام مي شود که بدون شک تاثير بسزايي درعملکرد مطلوب ماما و پزشک دارد. بنابراين اين فرآيند امكان ايجاد شرايط لازم جهت حفظ حريم خصوصي مادران و امكان‌پذير كردن حضور همراه و همسر بر بالين مادر به هنگام زايمان را فراهم مي كند. درواقع با انجام اين اقدامات به دنبال سهولت در انجام زايمان طبيعي هستيم تا بتوانيم از تعداد سزارين‌هاي غير ضروري را کاهش داده و بر تعداد زایمان طبیعی اضافه کنیم.  كه در حال حاضر با اجرايي شدن اين طرح، ده درصد زايمان طبيعي در بیمارستان شهید بهشتی افزایش پیدا کرده است.

وی اذعان کرد: سزارین یکی از روش های اضطراری برای زایمان در دنیا می باشد که در جای خودش یک جراحی نجات بخش می باشد؛ولی اگر اضطراری پزشکی برای انجام سزارین نباشد انجام آن می تواند   خطرات پزشکی  طولانی مدت و کوتاه مدتی را برای نوزاد و مادر بهمراه داشته باشد.

وی با اشاره به هیجان های بارداری که توام با استرس برای مادران می باشد افزود:ترشح هورمون اکسی‌توسین در زایمان طبیعی باعث راحت تر شدن فرایند زایمان، کمتر شدن استرس  و شیر دهی بهتر برای فرزند می شود که در زایمان سزارین این فرایند مختل می شود.

وی افزود:همینطور مادری که به طور طبیعی زایمان انجام می دهد با احساس قدرت، تجربه این استرس را به خاطره خوبی تبدیل می کند چرا که وابستگی ایجاد شده در زایمان طبیعی بعلت آغوش کشیده شدن فرزند در بدو تولد با توجه به  حال عمومی مطلوب مادر حس بسیار مطلوبی را ایجاد می کند که در سزارین این اتفاق نمی افتد.
وی با اشاره به فواید زایمان طبیعی برای نوزاد گفت: نوزاد وقتی در فرایند زایمان طبیعی از کانال زایمان عبور می کند با تحریک کانال زایمان ضمن خالی شدن کامل مایع داخل ریه نوزاد، گردش خون مطلوب تری را نیز دارد.همینطور  ترشح هورمون کاتکول‌آمین‌ در زایمان طبیعی باعث می شود نوزاد بعد از تولد هوشیاری بهتری داشته و طبیعتا شیر خوری بهتری از جراحی سزارین داشته باشد. و به طور کلی در زایمان طبیعی نوزاد سیستم ایمنی قوی تری را دارا می باشد.

وی در پایان گفت: در بیمارستان شهید بهشتی امکاناتی برای آموزش  و فرهنگ سازی مادران و پدران برای زایمان طبیعی مهیا شده است.

از طرفی اتاق های خصوصی برای راحتی و حفظ حریم خصوصی بیشتر مادران باردار ایجاد شده است.همینطور در زایمان های طبیعی این بیمارستان تکنیک  های ورزشی و تنفسی و همینطور زایمان در آب استفاده می شود تا راحتی قابل توجهی را توام با کاهش استرس  برای مادران به ارمغان اورده تا زایمان بی دردی را تجربه کنند.
 
  • نوشته شده
  • در شنبه 14 آبان 1401
  • تعداد بازدید 243
  • واحد ارجاع دهنده دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه

اخبار

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه طی پیامی هفته گرامیداشت معلم و استاد را تبریک گفت

1403/02/12

تکمیل و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی در در حال اجراست

1403/02/09

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه ملی، توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه است

1403/02/08

عملیاتی شدن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و ساماندهی نیروی انسانی در مراغه

1403/02/05

دیدار هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه با فرمانده سپاه ناحیه مراغه

1403/02/04

از کارشناسان آزمایشگاه های حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه تجلیل شد

1403/02/03

لیست پذیرفته‌شدگان آزمون مراقب سلامت شرکت تعاونی ۱۲۹۱ مورخ ۲۴ اسفند ماه

1403/02/01

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29

🔸پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

1403/01/29

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20