به گزارش مفدا مراغه،کارگاه اخلاق در آموزش با همکاری بسته اعتلای اخلاق حرفه ای و کمیته اخلاق در آموزش پزشکی در دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد.
در این کارگاه یک روزه شرکت کنندگان با مفاهیم اخلاق در آموزش، روشهای آموزش اخلاق و چالشهای توسعه فضای اخلاقی در آموزش علوم پزشکی آشنا شدند و در این باره به بحث و تبادل نظر پرداختند.
اخالق آموزشی در دانشگاه حافظ امنیت ، رفاه و تعالی فردی و گروهی دانشجویان و اعضا هیئت علمی است. از آن جا که پرستاری حرفه ای حساس و انسانی است و بر پایه اخالق استوار است و رعایت اصول اخلاقی در آموزش آن نقش بسزایی در شکل گیری ارزشهای حرفه ای و اخلاقی در دانشجویان پرستاری دارد.
دکتر سیف فرشد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سخنرانی خود در این کارگاه گفت: 8 اصل اخلاق در آموزش از اهمیت بسزایی برخوردار است این 8 اصل شامل احترام،حساس بودن نسبت به وضعیت دانشجو، شجاعت، انصاف ، عشق و علاقه به حرفه، شفافیت ، خویشتن داری و همکاری دانشگاهی از اصول مهم اخلاق در آموزش محسوب می شود.
خانم دکتر قاسم زاده از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در این راستا گفت: مهمترین چالش اخلاق در آموزش بالینی این است که فراگیر یاد بگیرد که چگونه از بیمار محافظت کند.
وی افزود : آموزش می تواند شفا دهد یا بمیراند، پیوند دهد یا جدا کند، موجب ترقی شود یا تباه کند. در تعریف گسترده تر، آموزش شامل کلیه مراحلی است که توسط آن توانایی ها، مهارت ها و دیگر نیروهای مثبت رفتاری در جامعه بهبود می یابد.