Aa
تاریخ : چهارشنبه 14 آذر 1397
کد 1653

با هدف ارتقاء کیفیت مراقبت بیماران دیابت؛

جلسه کمیته دانشگاهی دیابت برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، کمیته دانشگاهی دیابت در مورخه 1397/09/12 راس ساعت 9 صبح در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشکده برگزار گردید.
 دکتر سلیمانی ، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه ، ضمن خیر مقدم ، به اهداف کمیته ، اهمیت بیماری دیابت و روند فزاینده شیوع دیابت اشاره نمودند.

ایشان روند اجرای برنامه کشوری پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در سطح یک و ارجاع به سطح 2 (کلینیک تخصصی دیابت) را بیان نمود.

خانم دکتر اسدیان ، سرپرست گروه بیماریها، نیز با اشاره به شعار و پیام های روز جهانی دیابت و اهداف آن ، از بیماریهای غیرواگیر بعنوان دغدغه جهانی و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر بعنوان اولویت جهانی نام برد.

ایشان گزارشی از وضعیت بیماری دیابت ، عوامل خطر مرتبط و میزان مرگ و میر مربوط به این بیماری در جهان و ایران را بیان نمود.

سرپرست گروه بیماریها در خصوص سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر ، عوامل خطر  و اهداف آن که به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت تهیه و تنظیم گردیده است توضیحاتی ارائه نمود و نحوه اجرای برنامه ملی خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی طی ده سال آینده را توضیح داد. 

دکتر اسدیان در ادامه جلسه ، به اهداف کنترل و مراقبت بیماری دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت اشاره کرده و با تاکید بر پروتکل درمانی برنامه ، خواستار اطلاع رسانی به کلیه پزشکان متخصص داخلی و قلبی عروقی توسط همکاران محترم در معاونت درمان شد. 

ایشان در ادامه ، گزارشی از اقدامات انجام گرفته در معاونت بهداشتی دانشکده در راستای تحقق اهداف سند غیرواگیر ، برنامه ملی ایراپن ، شاخص های شناسایی و مراقبت بیماران ارائه داد و  به انتظارات از معاونت آموزشی ، معاونت درمان و معاونت غذا و دارو در خصوص اهداف سند غیرواگیر دانشکده اشاره نمود.

در ادامه جلسه ، خانم حسین زاده ، کارشناس مدیریت بیماریها ، گزارشی از نحوه فعالیت کلینیک تخصصی دیابت ارائه نمود و گفت: در حال حاضر تعداد 5 پزشک متخصص داخلی ، سه پزشک متخصص تغذیه ، متخصص قلب و یک چشم پزشک بصورت همه روزه بغیر از روزهای تعطیل در دو شیفت صبح و عصر با نوبت دهی اینترنتی در این کلینیک بیماران را ویزیت می کنند.

وی افزود:  مراقبت بیماران دیابتی بصورت رایگان هر 6 ماه یکبار توسط پزشک متخصص داخلی انجام می گیرد و در صورت نیاز به ارجاع و بررسی عوارض به متخصص تغذیه، متخصص قلب و یا چشم پزشک ارجاع می گردند.

 ایشان یادآور شد: آزمایشات بیماران دیابتی در آزمایشگاه بیمارستان شهید بهشتی (بغیر از آزمایش HbA1c) با تخفیف 50 درصد و انجام اکو و تست ورزش در بیمارستان امیرالمومنین با ارجاع متخصصصین داخلی کلینیک انجام می گیرد.

  در ادامه  مشکلات و چالش های برنامه از جمله محدود بودن پذیرش بیماران دیابتی ارجاعی از سطح یک و پذیرش بصورت اینترنتی ، عدم امکان تجویز برخی از داروهای ضد دیابت از جمله انسولین توسط پزشکان عمومی ، بیماران بی بضاعت در خصوص هزینه های بستری و دارویی ، عدم دریافت پسخوراند در برخی موارد ارجاعی به کلینیک دیابت و ... مطرح و بررسی گردید.

همچنین در خصوص آزمایشات بیماران دیابتی و کنترل کیفی این آزمایش ها آقای دکتر صدیقی ، رئیس محترم اداره امور آزمایشگاه ها، نظرات و پیشنهادات مهم و سازنده ای ارائه نمود که مقرر گردید طی جلسه ای با معاونت درمان هماهنگیهای لازم در این زمینه انجام بگیرد.
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 14 آذر 1397
  • تعداد بازدید 78
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20

91 درصد نوجوانان مراغه ای طی سال گذشته از خدمات بهداشتی تعریف شده گروه سنی خود بهره مند شدند

1403/01/19

نجات جان یک نوزاد دیگر با کمک مرکز مردمی نفس مراغه

1403/01/19

حضور اساتید، دانشجوسان و کارکنان دانشکده در راهپیمایی روز جهانی قدس

1403/01/18

پیگیری درمان 54 کودک پرخطر طی تعطیلات نوروزی 1403

1403/01/18

آمادگی دانشگاهیان و کارکنان دانشکده علوم پزشکی مراغه برای حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس

1403/01/15

اطلاعیه جمع آوری اطلاعات مربوط به امتیاز کرونا در بخش های غیر دولتی جهت آزمون استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

1403/01/14

سه مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی پلمب شد

1403/01/14

برپایی ایستگاه پایش سلامت در قالب طرح جهادی سی شب سی مسجد

1403/01/14

نشست ادواری کمیته سلامت و سبک زندگی سالم برنامه شهرسالم مراغه برگزار شد

1403/01/14