Aa
تاریخ : جمعه 2 دي 1401
کد 2786

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه ؛

از ابتدای سال بیش از یازده هزار بازدید از مراکز عرضه مواد غذایی انجام شده است

با در نظرگرفتن سلامتی مردم و اقدام برابرشرح وظایف ،تعامل و همکاری با متصدیان اماکن و کارگاه ها و مردم را جزو اولویت های کاری خود قرار داده است و در این راستا بیش از ۳۴۱۳ اخطاریه بهداشتی صادر شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه دکتر ارجمند رئیس دانشکده با اعلام این خبر گفت: با توجه به افزایش جمعیت،گسترش شهرها و توسعه شهرنشینی یکی از مواردی که در سلامت افراد جامعه دخالت دارد، مراکز تهیه وعرضه مواد غذایی و اماکن عمومی است. این مراکز و اماکن باید معیارهای الزام بهسازی و بهداشتی را داشته باشند.

وی افزود: نظارت و كنترل بر مراکز توليد، توزيع و عرضه مواد غذايي، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به منظور تامين امنيت غذايي از مسئوليت هاي گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی بوده كه اين امر با بازرسي از این گونه مراكز انجام مي شود.

دکتر ارجمند اشاره کرد: متخصصین بهداشت محيط (EHS)، براساس آئین نامه اجرايي قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی از این مراكز بازديد نموده که علاوه بر ساختار فیزیکی آنها، مواد اوليه مصرفي، نحوه تولید و پخت و آماده نمودن ماده غذايي و محصول نهايي را كنترل نموده، چنانچه نقص بهداشتي وجود داشته باشد و يا با مواد غذايي آلوده و يا فاسد مواجه گردند، اقدامات و الزامات لازم را جهت پيشگيري از عرضه و فروش آن انجام داده و متخلف را جهت پيگرد قانوني به مراجع قضايي معرفي مي نمايند.

وی تاکید کرد: مجموعه دانشکده علوم پزشکی مراغه با سیاستگذاری و ارائه خط مشی فنی و تخصصی مربوط به امور پیشگیری، کنترل، کاهش و حذف شرایط و عوامل تهدید کننده سلامت انسان در محیط زندگی و کار و همچنین حفظ و ارتقای سلامت نیروی کار با ارج نهادن به کرامت انسانی، عدالت اجتماعی و توجه به توسعه پایدار با بهره گیری از مشارکت های مردمی و همکاری های بین بخشی و بکارگیری فناوری مناسب از طریق تدوین معیارها، ضوابط و نظام کارآمد ارائه ی خدمات، به ایفای نقش در نظام سلامت می پردازد و همیشه پیشگیری، کنترل، کاهش و حذف عوامل تهدید کننده سلامت انسان در محیط زندگی و کار در راستای حفظ و ارتقای سلامت، حفظ و ارتقای سطح سلامت نیروی کار، توسعه خدمات بهداشت محیط و کارو سلامت نیروی کار با دیدگاه عدالت در سلامت را جزو اهداف اصلی خود قرار داده است.

معاونت بهداشتی دانشکده نیز گفت: با توجه به اهمیت کنترل و بازرسی بهداشتی از مراکز تهیه، طبخ، توزیع، عرضه و فروش موادغذایی و اماکن عمومی حساس، اماکن بین راهی، مراکزاقامتی و مراکز و اماکن مشابه در راستاي تحقق اهداف کلان معاونت بهداشتی، گروه سلامت محیط و کار این معاونت تا آذر ماه امسال اقدام به کنترل و بازرسی بهداشتی 11204 مورد نموده است.

دکتر حق گشایی افزود: گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی ضمن در نظرگرفتن سلامتی مردم و اقدام برابرشرح وظایف ،تعامل و همکاری با متصدیان اماکن و کارگاه ها و مردم را جزو اولویت های کاری خود قرار داده است و  در این راستا بیش از ۳۴۱۳ اخطاریه بهداشتی صادر شده است.

وی افزود:گروه سلامت محیط و کار این معاونت به استناد قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با  لحاظ این موضوع که خدمات بهداشتی از جمله بهداشت محیط بعنوان روشی برای تامین سلامت و تندرستی مردم در صورتی ثمره واقعی دارد که ارائه خدمات آن با رعایت موازین اخلاقی و به منظور جلب رضای پروردگار و تامین نیاز مردم انجام شود لذا، متخصصین بهداشت محیط با رعایت تمام ملاحضات اخلاقی و به تناسب مسئولیت های قانونی خود بایستی با متصدیان و اماکنی که علی رغم توصیه ها،صدور اخطاریه های بهداشتی و بازرسی های بهداشتی مکرر بر انجام اقدام غیربهداشتی خود اصرار داشته و موجب به خطر انداختن سلامتی مردم میگردند برابر مقررات برخورد نمایند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده در اهمیت بهداشت مواد غذایی می توان به گزارش سازمان جهانی بهداشت اشاره نمود؛ طبق گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت علت عمده مرگ حدود 2درصد از 2/2 میلیون کودک زیر 2 سال كه در اثر بیماریهای اسهالی جان خود را از دست می دهند، آلودگی غذا و آب آشامیدنی میباشد. در کشورهای صنعتی حدود 30 درصد افراد از بیماریهای منتقله از آب و غذا رنج میبرند در حالی که در کشور های جهان سوم حدود 80 درصد کل بیماری ها و 33 درصد مرگ و میرها ناشی از مصرف آب و غذای آلوده می باشد.
 
  • نوشته شده
  • در جمعه 2 دي 1401
  • تعداد بازدید 59
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

تکمیل و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی در در حال اجراست

1403/02/09

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه ملی، توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه است

1403/02/08

عملیاتی شدن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و ساماندهی نیروی انسانی در مراغه

1403/02/05

دیدار هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه با فرمانده سپاه ناحیه مراغه

1403/02/04

از کارشناسان آزمایشگاه های حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه تجلیل شد

1403/02/03

لیست پذیرفته‌شدگان آزمون مراقب سلامت شرکت تعاونی ۱۲۹۱ مورخ ۲۴ اسفند ماه

1403/02/01

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29

🔸پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

1403/01/29

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20

91 درصد نوجوانان مراغه ای طی سال گذشته از خدمات بهداشتی تعریف شده گروه سنی خود بهره مند شدند

1403/01/19